Gas är ett mångsidigt bränsle med många användningsområden. Biogas fungerar utmärkt som drivmedel för fordon, något som bekräftas av de många biogasbussarna som just nu rullar i Stockholm kollektivtrafik.
Aktuella siffror från SL visar att det rullar omkring 330 biogasbussar i kollektivtrafikens tjänst just nu. De körs av operatörsföretagen Nobina, Keolis och Arriva.
På frågan om vilken som är biogasens främsta fördel svarar SL själva att biogasen är ett drivmedel som ingår i stadens cirkulära kretslopp och som har låga utsläpp.
En stor del av biogasen kommer nämligen direkt från avloppsreningsanläggningarna i Henriksdal och Käppala där till exempel avloppsslam och matrester från länets invånare förädlas till två produkter; biogas och biogödsel.
– En annan fördel är den effektiva distributionen av gasen som överförs direkt från produktionsanläggningarna genom rörledningar till bussdepåerna runt om i staden, säger Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.
Gasnätet Stockholm är en del av denna cirkulära ekonomi genom sitt fordonsgasnät som leder gas till tre av Stockholms bussdepåer för biogas; Frihamnen, Gubbängen och den nya depån i Fredriksdal, Hammarby Sjöstad.
– För oss är det fantastiskt att vara en del av den cirkulära staden genom att tillhandahålla en infrastruktur som knyter samman biogasproducenter och biogaskunder, idag och i framtiden, säger Cecilia Hedqvist, vd på Gasnätet Stockholm AB.
Fakta fordonsgasnätet
Det 4 mil långa fordonsgasnätet knyter samman biogasanläggningar i Stockholm och förgasningsanläggningen i Högdalen med bussdepåer för busstankning och tankstationer för fordonsgas. Biogasproduktionen i Henriksdal är ansluten till fordonsgasnätet och nätet är också ihopkopplat med SL:s ledningar över Lidingö till Käppala reningsverk och biogasproduktionen där.