Sotning av pannor behöver inte längre vara ett nödvändigt ont. Det danska bolaget Aerovit förespråkar helautomatiska sotningssystem – lösningar som både sparar bränsle och koldioxidutsläpp.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
Aerovit har verkstad och cirka tio anställda på kontoret i Danmark, där produktion och service sköts. Bolaget har också ett stort antal agenter för varumärket, utspridda över världen.
Jesper Norman har via Svea Kanal arbetat som fristående representant för Aerovit i Sverige sedan 2011. Men bolaget har också direktförsäljning till ett antal panntillverkare i Sverige – bland annat VEÅ.

– Styrkan är att Aerovit är litet och har en egentillverkning på allt. Sedan 2021 har man börjat utveckla sin affär och erbjuder vattensotning i eget system – SC-jet. Hittills finns vattensotningen installerad på 14 anläggningar i Sverige. Främst avfallseldade kraftvärmeverk, säger Jesper Norman, som i sitt arbete bland annat underhåller och servar dessa installationer.
Några av de kunder som installerat SC-jet vattensotning är Halmstad Energi och Miljö, Borås Energi och Miljö, Sysav, Västervik Miljö och Energi samt nu närmast Mälarenergi.

Fokus på ny marknad
Tidigare fokuserade Aerovit främst på tryckluftssotning för sågverk och fjärrvärmeverk. Men sedan de förvärvat och utvecklat den nya vattensotningstekniken har nya större marknader öppnat upp sig.
– Nu växlar vi upp möjligheten till större flöden och ekonomisk vinning. Med den nya tekniken kan vi jobba mot större biokraft- och avfallsförbränningsanläggningar. Aerovit har gått igenom ett tydligt strategiarbete där man vill satsa på en internationell profil genom att utöka representanterna i Europa, Sydamerika och Asien. Bolaget ser sig nu som en helhetsleverantör av sotningslösningar för pannor, säger Jesper Norman och förklarar vidare:
– Även om man inte har all teknik internt, så har man genom partnerskap alla metoder för att bli en helhetsleverantör för både slutkunder och panntillverkare.
Fakta
Fakta om Aerovit
Aerovit grundades i början av 1990-talet av Knud Sundgaard-Hansen som utvecklade tryckluftssotningssystem i Danmark. I slutet av 1990-talet satsade bolaget på den svenska marknaden och möttes av en stor efterfrågan hos sågverks- och fjärrvärmebranschen med mindre fastbränsleanläggningar upp till 15 MW.
Bolaget har satsat på att nå europeiska panntillverkare sedan 2000-talets början, och har i dag representanter över stora delar av Europa. Bolaget sotar med vatten och tryckluft, men kan också erbjuda explosionsgeneratorer i en automatiserad lösning.
Sotning – ett eftersatt område
Jesper Norman upplever att pannsotning är ett eftersatt område som många borde ha tagit tag i för länge sedan. Bränslelogistik, rökgaskondensering och koldioxidinfångning har stått i fokus, medan sotning hamnar i skymundan.

– Det handlar om hela omdaningen av marknaden – från att verken har haft en organisation som utgått från en långsiktig underhållsstrategi med förebyggande underhåll till att man nu fokuserar mer på resultatet i kvartalsrapporten och genomför avhjälpande underhåll. Jag tror att de stora uppköpen och konsolideringarna på marknaden gjort att underhållsfilosofin blivit lite lidande. Man ska komma ihåg att det är väldigt mycket effekt som sitter i sotbeläggningarna runt om på anläggningarna, menar Jesper Norman och fortsätter:
– En annan viktig del är kompetens och förståelse för helheten. Vi ser stora pensionsavgångar i branschen i kombination med en förändrad syn på underhåll. Jag tror att överspridning av kunskap såväl inom som mellan verken är av avgörande betydelse.
Avfallsverken tillåter påbyggnad av sot
Situationen som råder, gör att behovet av sotning är stort och att en nygammal marknad öppnar upp sig, vilket Aerovit ser som positivt.

– Vi vill jobba med automation och kontinuerlig drift – sota kontinuerligt så fort pannan är igång för att undvika att beläggningar byggs upp och rökgastemperaturen sticker iväg. Innan automationssotningens uppkomst, tillät man att det bygges på beläggningar och tvingades sedan stanna pannorna och sota manuellt. Lite samma tendens tycker jag mig se i dag framför allt på avfallssidan där bränslekvaliteten blivit sämre, berättar Jesper Norman och fortsätter:
– Nästan alla vittnar om att det är mer och värre beläggningar i dag, vilket gör att anläggningarna tror sig tvingas elda på och kalla in sprängsotning när beläggningarna blir för stora och rökgastemperaturerna för höga. Det innebär att man tillåter en stor ansamling sot som binder onödig energi.
Minskar koldioxidutsläppen och bränslekostnaderna
SC-jet vattensotlösning är installerad i tomdraget på Nevels avfallspanna i Åmotfors. Genom denna har energibolaget lyckats sänka sin bränsleförbrukning från 10 till 8,2 ton per timme.
Varje icke-förbränt ton bränsle i sig är också en vinst för klimatet och plånboken, något Jesper Norman lyfter fram som extra tydligt i samband med att Växjö Energi i sin CCS-pilot värderat ett ton koldioxid till en kostnad av 2 000 kronor per ton i infångning, transport och lagring.
– Bara värdet av det icke-utsläppet av koldioxid i Åmotfors skulle motsvara mer än 10 miljoner kronor om året. Ett helautomatiskt system från oss kostar cirka 1,5–2 miljoner kronor.

Hur kommer det sig att ni vill vara medlemmar hos Svebio?
– Många av våra nuvarande och kommande kunder är medlemmar. Vi tror att det är en bra plattform för erfarenhetsutbyte, att synliggöra vår verksamhet och våra frågor samt utveckla våra kundrelationer genom Svebios event och kanaler, avslutar Jesper Norman.