Senast 2030 ska det vara förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar enligt Januariavtalet som slöts för att kunna bilda en ny regering. Detta ska ske under mandatperioden genom ny lagstiftning trots att inget av partierna förde fram det inför valet. Hur kunde det bli så här?
Ingen minister eller myndighet har väl tvivlat på att biodrivmedel är avgörande för att nå målet om noll-nettoutsläpp till 2045?
Miljöpartisten och europaparlamentarikern, Jakob Dalunde, krävde bilförbudet enligt en intervju i Ny Teknik, ”det var en av våra större segrar”. Det lät dock annorlunda inför valet, där valmanifestet var betydligt mildare: ”målet är att fossila drivmedel ska sluta säljas senast 2030”. Dalunde är även säker på att förbudet går igenom i EU. Violeta Bulc, EU-kommissionär för transportfrågor ”ser inte det som något problem”, säger han.
Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, sa ”det är inte vår politik, men vi accepterar det”. Vänsterpartiet var enda parti som förde fram ett förbud. Därmed medverkar C och L till en kraftig vänstersväng med mer förbud, och gav samtidigt bort hela makten på departementen. Här saknas bra logik.
Tyvärr tror inte ens Klimatpolitiska rådet på biodrivmedel. Johan Kuylenstierna, vice ordförande tror att ”antingen sätter man ett stoppdatum för försäljning av fossildrivna bilar – eller så riskerar man sannolikt att missa riksdagens klimatmål”, enligt SvD. Vad ger detta för politiska signaler till investerare för ny produktion av svenska biodrivmedel?
Inte heller i Stockholms stad saknas motstånd. Anna König Jerlmyr (M) blev finansborgarråd till priset av stadens gator till Daniel Helldén (MP). Han har drivit fram miljözoner, mot bättre vetande. Trafikdirektör Jonas Eliasson, tidigare KTH-professor bedömde att cirka 500 000 bilar i länet inte blir tillåtna. Hiskeligt dyrt. Dessutom kan Sveriges koldioxidutsläpp öka med 4,5 procent. Faktaresistensen var hård och Helldén såg till att sparka Eliasson, enligt Dagens Industri. Donald Trump-artat.
Om man hårdrar det vill de ha bort privatbilarna, alla ska åka kollektivtrafik. Faktiskt är det också vad Vänsterpartiet vill. ”Vi vill ha städer utan privatägda bilar”, sa Jens Holm, klimatpolitisk talesperson i Expressen inför valet. Ingen borde vara förvånad att V och MP driver sin ytterlighetspolitik och försöker få den genomförd. Det som är förvånande är de andra partierna som låter detta ske. Trots experter som varnar för följderna. Detta borde ge protester!
Det finns inga skäl till att förbjuda nya bilar, särskilt som att nya reduktionsplikten lagstadgar inblandning av mer biodrivmedel. Det är som att förbjuda alla nya kolgrillar, för att de skulle kunna eldas med stenkol. I dagsläget planeras miljardinvesteringar i svenska biodrivmedelsfabriker. Denna nya politik ger en stoppsignal, när den istället borde slå om till grönt.
Text: Tomas Ekbom, Programdirektör BioDriv
Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 1 – 2019. Den finns att läsa som e-tidning här.