Annons Annons
Annons Annons

Är elektrifiering av transporter skadlig för klimatet?

Det går oerhört bra nu för elbilar och laddbara bilar. Senaste året har försäljningen ökat i Sverige med 60 procent och efter första juli har dessa bilar en maximal bonus på 60 000 kronor. Sammanlagt finns nu 60 000 laddbara bilar, enligt Power Circle.

Det säljs dock flest laddhybrider. Tre av fyra är en hybrid. Ofta en stor, tung bil med litet batteri. Efter cirka 30 minuters körning eller ett par tre mil så kör dessa på 95 procent fossil bensin. Vad är klimatnyttan med det? Varför kan inte staten kräva att ett biodrivmedel måste användas för att också en rejäl bonus ska bli utbetald? Motsatt krävs dieselbilsköparna på en malus fastän de kanske tankar HVO100, vilket enkelt kan kontrolleras.

Det finns en enkel lösning. Ett krav att nya laddhybrider som ansöker om bonus skulle vara utrustade med en etanolmotor, som för E85-bilarna. Då får vi också en välbehövlig nysatsning på etanol (även metanol). Med intåget av HVO100 övergår nu en del mackar till att istället för E85 sälja HVO100. Dessutom säljs tyvärr nu inga etanolbilar längre i Sverige, trots att etanol ofta är billigare än bensin. Etanol är världens största biodrivmedel och kan fås med mycket höga klimatprestanda.

Elbilar är de som nu gynnas mest; de har också högsta prioritet i Arlandas kösystem för taxi. Troligen är nästan alla taxi om tre år i Stockholm elbilar. Förutom högsta bonus vill Svante Axelsson, Myndigheten för Fossilfritt Sverige att dessa ingår i en ny miljöbilsdefinition, tillsammans med biogas och vätgas. Inga andra biodrivmedel tillåts, inte HVO100 eller andra som kan komma, som metanol. Men på vilken grund anser man att elbilar har bäst klimatprestanda? I EUs jämförelse av bilars utsläpp ingår inte tillverkningen av batteriet trots att det är en stor energiinsats. Det är grovt felaktigt. Det är som att en bulgarisk ko styckad i Sverige skulle vara närproducerad.

Klimatreduktionen är heller inte bättre än den el som förbrukas i bilen. I Sverige har vi till större delen koldioxidfri elproduktion men i många av världens länder är förnybarandelen låg. Där regerar ofta kolkraftverk. Utsläppen är bara förflyttade till annan plats.

Laddbara bilar kan inte bli en ersättning för fossildrivna bilar om energitillförseln exkluderas och inte en rättvis jämförelse görs med avseende utsläpp från använd elektricitet, samt mängden tankad bensin i hybridbilar. Men de som bygger ut laddinfrastruktur med statliga bidrag från Klimatklivet och säljer bilar med bonusbidrag och flashiga reklamannonser, vet inte det.

Vad vill då politikerna? Vill de gynna biodrivmedel och svensk produktion? Ytterst få lägger fram något förslag som verkar för det.

Att laddbara bilar säljs som aldrig förr är fantastiskt. Men vi måste även kunna erbjuda dagens och kommande bilägare rena biodrivmedel så att vi når målet om en fossil exit. För hur trevliga laddbara bilar än är ska de inte gynnas om de släpper ut stora mängder koldioxid och om elektrifieringen påskyndar den globala uppvärmningen.


Text: Tomas Ekbom, i Bioenergi nr 4-2018

Vi använder oss av cookies. Läs mer