Annons Annons
Annons Annons

Bioenergi testar: Suzuki Vitara – robust fyrhjulsdriven SUV för biogas

Suzuki Vitara är en kompakt fyrhjulsdriven SUV, efterhandskonverterad för biogas. Mest populär är den hittills inom offentlig sektor, men nu kan den komma att locka fler köpare när det nya konverteringsstödet införs.

Känslan är tydlig av en robust bruks-SUV som sticker ut genom att kombinera fyrhjusdrift och bra markfrigång med möjligheten att tanka klimatsmart biogas. Bilen känns säker att köra, har god sikt och är utrustad med generöst förarstöd för ökad körsäkerhet. Stolarna är mer robusta än bekväma och fjädringen en aning stötig. Fyrhjusdriften fungerar smidigt med fyra lägen där autoläget prioriterar drivning på två hjul och lågt varvtal för att minimera bränsleförbrukning. Automatiken kopplar blixtsnabbt in fyrhjusdriften om hjulen tappar greppet. Sportläget prioriterar acceleration och väghållning medan snow-läget passar under vinterförhållanden. Det fjärde läget, lock, kan användas om det är riktigt besvärligt väglag eller du rent av har kör fast.

Suzuki Vitara 4x4 Biogas

Suzuki Vitara 4×4 Biogas är efterkonverterad med en gastank som gå att tanka med 11 kg biogas. Kan också utrustas med större tank på 15 eller 18 kg.

Låga utsläpp och hög säkerhet

Den största kundkategorin för Suzukis biogasfordon är i dag offentlig sektor. Men intresset från privat- och tjänstebils-kunder väntas öka när stödet för efterkonvertering införs, säger Mattias Andersson, marknadschef Suzuki Sverige.

Suzuki Vitara med biogas uppfyller förutom höga krav på låga utsläpp av koldioxid även höga krav på säkerhet med bland annat fyrhjulsdrift och gott förarstöd. Det passar utmärkt för till exempel användning i hemtjänsten.

Nytt konverteringsstöd

Första tiden efter att bonus-malus infördes har det saknats stöd för efterkonvertering till biogas. Men det finns ett förslag att införa en klimatbonus på 10 000 kronor för efterkonvertering. Kostnaden för att konvertera är cirka 50 000 kronor. Med stödet blir merkostnaden cirka 40 000 kronor. Enligt Suzuki är det 15–20 procent billigare att tanka biogas jämfört med bensin. Den som kör 1 500 mil per år kan spara 5 000 kronor på ett år och får alltså tillbaka konverteringskostnaden efter cirka åtta år. I november föreslog Miljöpartiet att stödet för efterkonvertering till biogas ska vara 20 000 kronor. Om det blir verklighet kortas återbetalningstiden till omkring sex år.

Fördel med efterkonvertering

När jag under testveckan besökte Falun och Borlänge tankade jag utan problem på Dalarnas enda biogasmack som finns i Borlänge.
– Vi erbjuder vår personal ett bruttolöne-avdrag om de väljer att köpa en biogasbil. Det är både en personalförmån och ett sätt att öka efterfrågan på biogas i regionen, berättade Lars Larsson, vd på Borlänge Energi som driver biogasmacken i Borlänge. Själv kör han sedan i höstas en Suzuki S-Cross även den är efterkonverterad för biogas. Efterkonvertering innebär att den stora bensintanken finns kvar, en fördel i en region där det är långt mellan biogastankställena och det fortfarande saknas tankställen för biogas på skidorterna.

Suzuki_bagage

Med en 11 kg tank ligger golvet i bagageutrymmet på samma höjd som i bensinmodellen.
Med 15 eller 18 kg biogastank höjs golvet upp med cirka 10 centimeter.

Bra räckvidd

Suzukis bilar är konverterade till biogas av Konvegas i Växjö. Gastanken i testbilen är på elva kilo och är placerad innanför bilens skyddande skal under golvet i bagageutrymmet. Det lilla utrymmet som fanns under golvet har använts till tanken, men över golvet är det ingen skillnad i utrymme. På instrumentpanelen finns en liten mätare med lysdioder som visar hur mycket gas som finns kvar. Vid start används först bensin, men redan vid 25 graders motortemperatur växlar elektroniken över till biogas, klart snabbare än för äldre biogasbilar. Mätaren visar hur snabbt bilen byter till biogas.

Vitara kan även utrustas med större tankar på 15 eller 18 kg, men då höjs bagagegolvet och lastutrymmet minskar. Bränsleförbrukningen är cirka 0,4 kilo gas per mil vilket ger en räckvidd på biogas från knappt 25 mil upp till 38 mil beroende på tankstorlek.

Suzuki erbjuder fyra modeller – Ignis, Swift, Vitara och S-Cross efterkonverterade till biogas. Alla är utrustade med fyrhjulsdrift som standard eller som tillval.


Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 6-2019 som finns att läsa som e-tidning här

Om Suzuki Vitara 4x4 Biogas

Pris: Vitara 1.0 4×4 manuell, konverterade för biogas, från 287 900 kronor (ink moms)

Aktuell provkörningsbil: Vitara 4×4 automat, metallic, 11 kg biogastank: 345 900 kronor (ink moms)

Motor: 1,4 T Boosterjet, AllGrip 4×4 Aut Inclusive, Bensin/CNG, 103 kW/140 hk), vridmoment 220 Nm från 1 500 varv

Längd/bredd/höjd: (cm): 417,5/177,5/161,0

Tjänstevikt: 1 430 kilo

Kraftöverföring: Fyrhjusdrift, sexväxlad automatlåda

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,9 kilo CNG/100 km, 7,7 l bensin/10 mil

Bränsletank: 11 kilo biogas, 45 liter bensin

Räckvidd: 22,5 mil på biogas och 58 mil på bensin

Förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt för 2019 Vitara, inklusive 4×4 automat: 2 469 kronor per månad

Vi använder oss av cookies. Läs mer