Annons Annons
Annons Annons

Ernsts Express startar egen produktion av biodrivmedel

Ernsts Express startade i början av april tillverkning av biodiesel vid Nordanö industriområde i Avesta. Det nya bioraffinaderiet har levererats av Green Fuels Ltd.

Produktionsanläggningen Fuelpod 4 motsvarar en gårdsanläggning med en kapacitet att producera 300 liter per dag.

Ernst_Express_bioraff

I processorn omvandlas frityroljan med hjälp av metanol till biodiesel och glycerol. Anläggningen består av en dieseltank och en processor i en 20 fots container.

– Det är en liten produktionsenhet som vi ska köra för att lära oss hantverket att raffinera biodiesel från olika råvaror. Så här långt har vi provat matfett och vi kommer att testa rapsolja. Om enheten går bra och vi kan säkra leveranser av en större mängd råvara kommer vi troligen att köpa en större anläggning som kan producera upp till tre kubikmeter per dygn, motsvarande tio procent av vårt behov, säger Roger Blom, vd på Ernsts Express.

50 kubikmeter per år

Den nya anläggningen kommer att producera cirka 300 liter per dag till att börja med. Idag levererar Svensk Fettåtervinning råvaran som är använd frityrolja, även kallad UCO (used cooking oil), i behållare om 1 000 liter. Vid en större produktion kan råvaran komma att levereras med tankbilar.

– Vi siktar på 50 kubikmeter per år, vilket motsvarar behovet för vårt återvinningsbolag CEAB. Vi har tänkt köra anläggningen på vardagar till att börja med, säger Roger Blom.

Blandas med HVO

Den producerade biodieseln kan användas ner till ett par minusgrader.

– Vi står inför ett val till hösten att antingen blanda i ett additiv som förbättrar köldegenskaperna eller att blanda med HVO. Troligen kommer vi att blanda in 30-40 procent HVO under vinterhalvåret, säger Roger Blom.

Enkel att sköta

Idag sköter personalen i dotterbolaget CEAB anläggningen.

– Själva produktionen är inte alls betungande, det är ett kort moment för att få igång processen och ett kort moment för att tömma enheten och ladda en ny omgång, säger Roger Blom.

Större klimatnytta än Tesla

Green Fuels Ltd med huvudkontor i Berkeley nordost om Bristol i England utvecklar och levererar teknik för småskalig decentraliserad produktion av biodiesel från insamlat avfall. Företaget startade 2003 och har levererat hundratals anläggningar i fler än 80 länder med en sammanlagd kapacitet på 420 000 kubikmeter biodrivmedel per år. Produktionsenheterna har en kapacitet på 1–50 kubikmeter per dygn. James Hygate, grundare och vd för Green Fuels, var på plats vid invigningen.

– Den sammanlagda minskningen av koldioxidutsläpp i kundernas anläggningar sedan starten motsvarar omkring fem miljoner ton, vilket är en större koldioxidminskning än vad Tesla, som startade samma år, har åstadkommit. Detta är baserat på siffror från Teslas webbplats

James Hygate

James Hygate, vd för Green Fuels var på plats vid invigningen den 5 april.

Konkurrenskraftigt pris

Ernsts Express bioraffinaderi är Green Fuels första anläggning i Skandinavien. Investeringen var 300 000 kronor totalt inklusive dieseltanken och containern.

– Redan i den här lilla storleken får vi fram ett bränsle som är klart konkurrenskraftigt på marknaden för hållbara bränslen. Återbetalningstiden kan bli tre till fem år beroende på råvarans prisutveckling. Vi gör det här med lönsamhet, det är viktigt att understryka, säger Roger Blom.

Både Volvo och Scania

På premiärdagen den 5 april rullade två av Ernsts Express fordon på egentillverkad biodiesel, en Scania 580 som kör 74 tons totalvikt på ett uppdrag vid Boliden Minerals gruva i Garpenberg, samt en Volvo 460 som kör industriavfall lokalt i Avestaområdet för bland annat Outokumpu, Stora Enso, AB Karl Hedin, Avesta Kommun med flera.


Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3-2019 som du hittar i vårt bibliotek med e-tidningar

Vi använder oss av cookies. Läs mer