Annons Annons
Annons Annons

Ford uppmärksammar arbetet med fordon för el och för biodrivmedel

Ford har bedrivit utveckling inom drivmedel under mer än ett sekel. I år är det 90 år sedan Fords Edisons Institute invigdes. I samband med firandet uppmärksammar Ford sitt arbete med fordon för drift med el och med biodrivmedel.

I år är det 90 år sedan Henry Ford invigde ”The Edison Institute” på Fords fabriksområde i Dearborn utanför Detroit. Edison Institute grundades för att sprida kunskap om elektricitetens och teknikens möjligheter och var en hyllning till Henry Fords nära vän Thomas Edison, som exakt 50 år tidigare uppfunnit den första användbara glödlampan.

Henry Ford och Thomas Edison tillsammans 1929, vid en invigning vid Edison Institute. Glödlampan som Edison gav Ford i present finns fortfarande kvar i museets ägo.

Henry Ford och Thomas Edison tillsammans 1929, vid en invigning vid Edison Institute. Glödlampan som Edison gav Ford i present finns fortfarande kvar i museets ägo.

För exakt 90 år sedan, 1929, invigde Henry Ford ”The Edison Institute” som en hyllning till sin nära vän Thomas Edison, för att sprida kunskap om elektricitetens möjligheter och om teknisk innovation. I slutet av 1800-talet hade Henry Ford varit anställd hos Edison, och såg många fördelar med elektriciteten.

Var tredje bil var elektrisk

Henry Ford – och framför allt hans fru Carla – trodde starkt på elektriska bilar redan under T-Fordens första tid på 1910-talet. Vid den här tiden var bensinmackarna få, bensinmotorerna tunga att starta med startvev och räckvidden på elbilarna bara runt 20 procent kortare än för bensinbilarna.

Första världskriget satte stopp för elbilen

Runt sekelskiftet var en dryg tredjedel av alla bilar som såldes i USA elbilar. Till exempel gick 90 procent av alla taxibilar i New York på el. Elbilen hade en glansperiod, men tyvärr kom första världskriget i vägen för den vidare utvecklingen. Tack vare elstart och fler bensinstationer blev bensinbilen dominerande efter kriget.

Ford först i Sverige med etanol

Istället fick vi så småningom andra alternativa drivmedel. Henry Ford hade redan i början av 1900-talet experimenterat med olika växtbaserade alkoholdrivmedel istället för bensin. Knappt 100 år senare, 2001, var Ford först i Sverige med bensinbilar som också kunde drivas på etanol, och flera andra märken följde efter. På 15 år sålde Ford över 50 000 Flexifuel-bilar, innan det höga E85-priset gjorde att efterfrågan minskade. Ford hade också i mitten av 90-talet flera eldrivna bilar, till exempel pickupen Ford Ranger EV.

Edison lever kvar inom Ford

Edison Institute är i dag en del av Henry Ford Museum, det största museet i USA, men Thomas Edison är fortfarande lika aktuell inom Ford, eftersom han också fått ge namn åt gruppen som helt och hållet arbetar med att utveckla Fords elektriska bilflotta. Den första modellen från Team Edison, en Mustang-inspirerad SUV, ska lanseras senare i år.

 

2019 – ett år av många jubileer

• I år är det 140 år sedanThomas Edison uppfann glödlampan, som förändrade vår vardagliga användning av elektricitet, och 90 år sedanHenry Ford invigde The Edison Institute för att sprida kunskap om elektrifieringens möjligheter och inspirera innovation.
• För 110 år sedan i år importerades de första tolv T-Fordarna till Sverige. (1909)
• För 100 år sedan byggdes den första sammansättningsfabriken för T-Ford i Skandinavien, i Köpenhamn, som gjorde det ännu lättare att sälja T-Ford i Sverige. Cirka en tredjedel av den danska produktionen såldes till Sverige. (1919)
• För 90 år sedan påbörjades bygget av Fordhuset i Frihamnen i Stockholm där Ford-bilar monterades ihop för den svenska marknaden ända fram till 1950-talet. (1929)
• Ford Motor Companys svenska aktiebolag startade 1924 och fyller 95 år i år. (1924)

Vi använder oss av cookies. Läs mer