Annons Annons
Annons Annons

Gunde Svan i Preemkampanj om Svanenmärkt diesel

Världens enda Svanenmärkta diesel övertygade Gunde Svan om att Preem menar allvar med sitt hållbarhetsarbete. Nu är den forne skidkungen en del av Preems nya reklamkampanj – Det är skillnad. Kampanjen ska visa på att det är skillnad på drivmedelsbolag och drivmedelsbolag. Preem satsar stort på förnybart innehåll i sina produkter.

– Preem är ett svenskt företag, vi tillverkar våra drivmedel i Sverige och är först i världen med en Svanenmärkt diesel. Den är en unik produkt och ett bevis för att vårt arbete med innovation och forskning ger resultat i form av drivmedel med förnybart innehåll. Att vara Svanenmärkt ställer också höga krav, bland annat ska drivmedlet innehålla minst 50 % förnybar råvara och den får inte vara palmoljebaserade, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

I sitt nya kommunikationskoncept samarbetar Preem med Gunde Svan. Han representerar dels mycket av det Preem står för; innovation, svenskt, miljö och skog, dels är han genuint intresserad i hållbarhetsfrågor.

– Förhoppningsvis kan samarbetet skapa en större förståelse bland allmänheten kring frågor om förnybara drivmedel. En insikt om att det finns förnybara drivmedel gjord på restprodukter från svenska skogar och att vi kan bli självförsörjande på hållbara drivmedel, säger Gunde Svan och tillägger. Preem jobbar med utveckling. Man kan emellertid inte göra allt på en gång. Det är dock bättre att göra något – än att inte göra någonting alls.

– Det handlar om att ta små steg, du kan inte vinna OS innan du vunnit klubbmästerskapet.

I reklamfilmen får en skeptisk bilägare följa med Gunde i framställningen av världens enda Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus. I reklamen står Gunde för övertygelsen, men i verkligheten var han till en början nyfiket ifrågasättande.

– Det var inte helt självklart att delta. Men sedan läste jag på om Preem och ämnet och då kände jag att vi var på samma våglängd. Jag har själv funderat mycket på klimatfrågor och om det klimatavtryck man lämnar. En viktig del som övertygade mig var just Svanenmärkningen. Eftersom jag vet hur svårt det är att få en sådan märkning kände jag att Preem var seriösa och faktiskt menar allvar med sitt arbete, säger Gunde Svan.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Gunde. Han känns som en naturlig representant för Preem. Vi har många gemensam nämnare med honom, och han delar vårt engagemang och ambition att öka kunskapen om drivmedel med förnybart innehåll, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

Vi använder oss av cookies. Läs mer