Annons Annons
Annons Annons

Inblandning av palmoljerester riskerar att tvinga DHL tillbaka till ökade utsläpp

Deutsche Post DHL var det första globala logistikföretaget att anta ett koldioxidmål. Målet var att minska CO2-utsäppen per tonkilometer med 30 procent mellan åren 2007 och fram till 2020, vilket uppnåddes globalt 2016. DHL Freight Sverige kunde ännu mer glädjande, samma år, konstatera en klimatreduktion på hela 54 procent.

Ylva Öhrnell miljöchef på DHL Freight

Ylva Öhrnell, miljöchef på DHL Freight

Ny teknik, förnyelsebara bränslen och ett nära samarbete med våra leverantörer har gett resultat. 2008 utgjorde vanlig fossil diesel cirka 99 procent av DHL Freight Sveriges inrikes bränslemix, förra året stod den för under 10 procent.

– Det här är en fantastisk utveckling som möjliggjorts genom byte av fossila till förnyelsebara bränslen och då till främst HVO som producerats av tallolja och slaktavfall. DHL vill ligga i framkant och var först ut med att testa HVO100 i våra lastbilar, säger Ylva Öhrnell, miljöchef på DHL Freight.

Sedan årsskiftet har innehållet i flera HVO-blandningar tyvärr förändrats då Europas största tillverkare valt att ändra mixen av råvaror och numera använder restprodukt från palmolja, så kallad PFAD. Palmoljeindustrin dras med ett antal kända hållbarhetsproblem såsom avskogning, dåliga arbetsförhållanden och markbränning.

– Vi vill fortsätta ställa om mot fossilfrihet, men det måste ske på ett hållbart sätt så att vi inte skapar nya allvarliga problem. Inblandningen av palmoljerester riskerar att tvinga oss tillbaka till ökade utsläpp igen, då vi saknar andra bra och gångbara alternativ, avslutar Ylva Öhrnell.

Vi använder oss av cookies. Läs mer