Annons Annons
Annons Annons

Iveco satsar på fordon för både komprimerad och flytande biogas

– Trycket på diesel växer: Den allmänna opinionen har vänt emot diesel. EU-institutioner och nationella regeringar presenterar politik och subventioner för att stödja maskinpark och drivmedel som är bättre för miljön, sa Pierre Lahutte, Ivecos varumärkeschef, i samband med Elmia Lastbil i augusti.

Från vänster: Eurocargo, Stralis NP 460 och Daily Hi-Matic Natual Power.

Från vänster: Eurocargo, Stralis NP 460 och Daily Hi-Matic Natual Power.

Under mässan i Jönköping visade Iveco upp sin dieselfria monter med hela utbudet av fordon för komprimerad och flytande metangas. Iveco har under många år arbetat med fordon för metangas. Företaget såg potentialen för gas som drivmedel för mer än 20 år sedan och har utvecklat ett antal modeller av lastbilar och busar för gasdrift. Med gas som bränsle kan emissioner av NOx minska med mer än 90 procent, partiklar med mer än 99 procent och koldioxid med upp till 95 procent jämfört med fossil diesel.

Ny modell för fjärrtransport

På Elmia Lastbil visade Iveco upp sin nya lastbil för tunga fjärrtransporter, Stralis NP 460. Modellen lanserades i november 2017 och kan levereras med olika tanklösningar beroende på om lastbilen ska köras lång- eller kortdistans. Tankarna kan monteras på höger eller vänster sida och kunden kan välja tankar för flytande respektive komprimerad metangas eller en kombination av båda.

Flera tanklösningar

– Vi kan erbjuda möjlighet att tanka både flytande och komprimerad gas på samma fordon. Naturligtvis innebär det att räckvidden blir kortare jämfört med ett fordon som bara tankas med flytande metangas. Men möjligheten finns för denna lösning som passar för operatörer verksamma i regioner där möjligheten att tanka med det ena eller andra drivmedlet kan vara begränsad, förklarade Marcus Torin, kundansvarig på Iveco Sweden.

Lång räckvidd och lägre kostnad

Enligt Iveco har Stralis NP 460, utrustad med två tankar för flytande metangas, en räckvidd på upp till 1 600 km. Lastbilen har en prestanda som motsvarar en likvärdig diesellastbil men med fördelen att ha en lägre bränsleförbrukning. Modellen har upp till 15 procent lägre bränsleförbrukning. En gasmotor behöver inte använda tillsatsen Ad Blue för att rena avgaserna, vilket minskar driftkostnaden ytterligare. Motorn har också långa intervall mellan service, 90 000 km. Sammantaget ger detta en TCO (total cost of ownership) som är cirka nio procent lägre jämfört med för ett motsvarande dieselfordon.

Fler tankstationer

I augusti 2018 fanns ett nätverk med över 150 tankstationer för flytande metangas längs de mest trafikerade fraktrutterna i Europa. Antalet tankstationer väntas växa till över 300 stationer redan vid slutet av 2018. Denna utveckling följs av en ökad produktion och distribution av LNG för att möta den ökade efterfrågan. Enligt Iveco har ett antal transportföretag redan börjat byta till LNG med Stralis NP, till exempel Perrenot, Vega Trans, FERCAM, Primafrio och DHL Freight.

Ökat intresse i Sverige

I Sverige har Stralis NP 460 precis börjat levereras och det är några enstaka fordon som finns ute hos kunder än så länge. Totalt i Europa har omkring 3 000 fordon av modellen Stralis NP 460 levererats. Men vi ser ett ökat intresse för gasfordon från kunder i Sverige. Vi har också märkt att flera gasleverantörer blivit otroligt offensiva det senaste året. Vi tror på biogas som det stora drivmedlet framöver. Vi är den enda leverantören som har fordon för gasdrift både för mindre transportfordon, fordon för tunga transporter och för bussar, säger Jan-Åke Carlsson, marknadschef för norra Europa.


Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 5 – 2018 som du hittar i vårt e-tidningsbibliotek

Vi använder oss av cookies. Läs mer