Annons Annons
Annons Annons

Petter Holland om Bränslebytet: Äntligen långsiktiga spelregler för mer biodrivmedel

– Bra, tydligt och efterlängtat. Regeringens förslag till styrmedel för ökad andel biodrivmedel inom transportsektorn innebär att vi nu kan göra de investeringar som krävs för att öka produktionen av biodrivmedel ännu mer. Det säger Petter Holland, vd och koncernchef på Preem, i ett pressmeddelande, med anledning av regeringens förslag om styrmedel för drivmedel under namnet ”Bränslebytet - från fossilt till förnybart”.

Bränslebytet innebär att en så kallad reduktionsplikt införs i Sverige. Reduktionsplikten medför en skyldighet att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och dieselbränsle genom inblandning av biodrivmedel.

Regeringen föreslår kvoter som utgår från dagens inblandningsnivåer och kommer sedan successivt att höjas för att bidra till att transportsektorns utsläpp minskas med 70 procent till och med 2030. Den indikativa reduktionsnivån för år 2030 är 40 procent, vilket betyder att inblandningen av biodrivmedel kommer vara ungefär 50 procent i all bensin och dieselbränsle.

– Detta är ett tydligt besked att Sverige och regeringen menar allvar med målet om en fossilfri fordonsflotta 2030. Redan nu har vi till exempel en Svanenmärkt diesel med 50 procent förnybart innehåll. Beskedet om en reduktionsplikt innebär nu att vi kan investera rätt för att öka produktionen av hållbara biodrivmedel än mer, säger Petter Holland.

Vidare föreslår regeringen ett antal förändringar av drivmedelsbeskattningen. Höginblandade och rena biodrivmedel inkluderas inte i kvoten utan får fortsatt skattebefrielse. Skatten för höginblandade och rena biodrivmedel sänks, så att dessa biodrivmedels konkurrenskraft förbättras. Koldioxidskatt tas ut på de bränslen som ingår i kvoten men skatten uppdateras efter de energivärden och kolinnehåll som gäller för dagens bränslen. Hänsyn tas också till drivmedlets innehåll av biodrivmedel.

– Det är bra att regeringen har ett tydligt fokus på att minska utsläppet av växthusgaser och att detta prioriteras, avslutar Petter Holland.

Vi använder oss av cookies. Läs mer