Annons Annons
Annons Annons

Södra prisas för arbetet med klimatsmart biodrivmedel i flisbilar

Södra Åkeri har mottagit Solpriset av Klimatkommissionen Kalmar län för arbetet med att ersätta fossila drivmedel med det förnybara bränslet HVO.

Klimatkommissionen Kalmar län delar årligen ut Solrospriset som är ett uppmuntringspris till företag, organisationer, personer eller föreningar som bidragit till ett klimatsmartare Kalmar län. Priset ges till de som har utfört framstående åtgärder eller insatser som inspirerar och genererar innovation, jobb och aktiviteter inom klimat och energiområdet. I år blev Södra Åkeri mottagare av Solpriset, skriver Södra i ett pressmeddelande.

”Med sitt engagemang och målmedvetna arbete för att minska utsläppen av koldioxid är Södra ett gott föredöme och kan inspirera andra att arbeta med klimatfrågan samt bidra till hållbar utveckling”. Så löd motiveringen när Södra Åkeri tisdagen den 13 december tog emot Solrospriset av Länsstyrelsen i Kalmar län.

Åsa Forss, chef flisbilar och drivmedel på Södra Åkeri

Åsa Forss, chef flisbilar och drivmedel på Södra Åkeri tog emot Solpriset.

Mottagare av priset var Åsa Forss, chef flisbilar och drivmedel på Södra Åkeri.
– Det känns härligt att vi blir uppmärksammade för det här arbetet då det ger energi till att fortsätta jobba med förnyelsebara bränslen. Södras arbete med hållbara transporter hade inte varit möjlig utan alla som har varit engagerade i projektet från starten, säger Åsa Forss.

År 2009 påbörjade Södra sin resa mot förnyelsebara bränslen. Ambitionen är att alla fordon på hela Södra ska använda drivmedlet HVO samt att 90 procent av Södrakoncernens dieseltankar ska bestå av det nya drivmedlet inom kort.

HVO är ett klimatsmart och ekonomiskt alternativ till fossil diesel och kommer att finnas vid tankstationer som täcker 90 procent av koncernens förbrukning och vidareförsäljning. Bränslet är en diesel framtagen på konstgjord väg och betyder hydrerad vegetabilisk olja. Råvaror till Södras HVO är slakteriavfall och rapsolja.

– HVO är till skillnad från RME identiskt med fossil diesel, det innebär en klar fördel för motorerna. Vi ser HVO som bättre både totalekonomiskt och miljömässigt säger Åsa Forss,

På Södras plantskola i Flåboda och på massabruket i Värö har man testkört HVO som ett pilotprojekt med ett mycket lyckat resultat. Nu vill Södra gå vidare med produkten och implementera det på bred front.

Vi använder oss av cookies. Läs mer