Annons Annons
Annons Annons

Karolina Norbeck, Svebio: Dags att fjärrvärmen hamnar på innelistan

Nyligen såg jag den danska filmen »Swinger« från 2016. Den handlar om fjärrvärmeförsäljaren Adam som är gift med en fantastisk fru och pappa till en skötsam postpubertal son. I filmen får man följa Adam i jobbvardagen, i en grå och tom kontorsmiljö, där han träffar potentiella fjärrvärmekunder.

Adams blick är fäst vid klockans sekundvisare som sakta tickar framåt och ett dovt eko från kundernas röster hörs i bakgrunden. Adam hatar sitt liv och i hopp om att ge det likgiltiga livet färg är Adam och hans fru med i en swingerklubb.

Filmen Swinger är dyster och manusförfattarens val av Danmarks mest deprimerande arbete var säljare av fjärrvärme.

Precis som klädmodet varierar finns det trender inom energi. Ett tag var det aktuellt med vattenkraft, senare kärnkraft, och just nu är det inne med elektrifiering och solceller. Detta påverkar politiken och politiken påverkar trenderna. Ta till exempel fjärrvärme som var populärt på 90-talet. I den energipolitiska inriktningspropositionen (prop. 2017/18:228) framhålls en konkurrenskraftig fjärrvärmesektor som en förutsättning för att klara den framtida el- och värmeförsörjningen. Trots detta är fjärrvärmen försummad i Januariavtalet där ett tydligt exempel är punkt 35 – att en skatt på förbränning av avfall införs.

Fjärrvärmen är alltså ute, men hur får vi fjärrvärmen på innelistan?

Om vi studerar personer som tituleras Influencer så hyllas dessa som miljöhjältar av sina följare även om adekvat miljökunskap saknas. De skriver gärna inlägg om flygskam och köttsyndare trots att det finns andra stora utsläpp som vid konsumtion och streaming (enligt Nature är koldioxidutsläppen från IT-sektorn lika stora som de totala från flygbränsle). Influencers syns och får stor spridning genom att de hakar på trender vilka just nu är att hata flygresor och kött.

Inom fjärrvärmesektorn behöver vi bli bättre på att marknadsföra oss som Realfluencers, på att synas och att utnyttja trender. Vi behöver framföra det sköna med fjärrvärme och såhär kanske en 30 sekunders fjärrvärmehisspitch bör lyda:

”Jag räddar världen genom att arbeta för att biprodukter och spill hållbart nyttjas så att du slipper frysa och så att du kan laga din vegomat. Mitt arbete bidrar till Sveriges 520 cirkulära samhällen där fjärrvärmen är central, vilket inspirerar övriga världen. Bland annat har jag kontakt med Kina och Indien som vill veta mer om vår klimatsmarta Sverigemodell. Jag slår vad om att årets julklapp blir 1 kWh återvunnen värme!”

#fjärrvärmeärså2020


Text: Karolina Norbeck, Programdirektör Kraftvärme & Fjärrvärme, Svebio
Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 1 – 2019. Den finns att läsa som e-tidning här.

Vi använder oss av cookies. Läs mer