Annons Annons
Annons Annons

Ny lastbilsmonterad flishugg med innovativa lösningar från Värmdal

Det nya ekipaget visades för första gången för en större publik på Mittia-mässan i Ljusdal i augusti. Maskinen har en motor som driver både lastbil och flishugg. Lastbilens hytt är ombyggd med dubbelkommando för att kunna styra både lastbilen och flishuggen. Ted Augustsson på Värmdal i Nybro berättar om utvecklingsarbetet och de nya lösningarna.

Värmdal_Jimmie_Gertsson

Värmdal har utvecklat en ny lastbilshugg sedan slutet av 2017 och visade upp den för en större publik för första gången i Ljusdal i augusti. Jimmie Gertsson från köparen KMLM visade maskinen.

Utvecklingsprojektet startade på Värmdal i Nybro i slutet av 2017. Det första ekipaget såldes till en kund i oktober 2018 och levererades i augusti 2019.

Det har varit ett tufft projekt som har tagit lång tid. Utvecklingsarbetet är genomfört i nära samarbete med både Jenz och Volvo. Vi har stått för idéerna och byggt samtidigt som vi fått mycket uppbackning från Volvo och Jenz, säger Ted Augustsson.

En motor med extra kylare

En huggbil med två motorer, en för lastbilen och en för huggen, innebär två motorer att serva och större brandrisk. Värmdal valde lösningen att använda lastbilens motor för att driva även flishuggen. Ett vanligt problem med den lösningen är att det blir varmgång i lastbilsmotorn vid flisningen. Lastbilens fläkt suger i sig mycket damm och kylaren sätter igen och motorn går varm.

– Vi har löst det genom att montera på en extra kylare med fläkt som vi använder vid flisningsarbetet. Det gör att lastbilsmotorns kylfläkt snurrar på lågvarv när vi flisar. Detta är en lösning som vi är först med, säger Ted Augustsson.

Dubbelkommando

Värmdal har utrustat lastbilen med dubbelkommando och öppnat upp lastbilens hytt med glasade rutor på baksidan. Föraren sitter i en separat skogsmaskinstol inne i lastbilshytten och styr flishuggen. Föraren kan även köra lastbilen i upp till fem kilometer i timmen från denna stol och därmed flytta lastbilen ute i skogen längs med vältorna utan att byta förarplats.

Det var ett ganska tidsödande arbete innan det klaffade som det skulle. Det har varit mycket nyutveckling och innovativa lösningar på det här ekipaget, några som inga andra i Sverige har ännu, säger Ted Augustsson.

Värmdal_Jenz

Lastbilshytten är ombyggd med glasrutor i bak- och sidoväggar samt en separat skogsmaskinstol varifrån föraren kör flishuggen.

Samma hytt

Hytten är samma som Volvo använder själva. Värmdal har rensat hytten och satt in en skogsmaskinstol med riktiga spakar och paneler. Föraren behöver aldrig gå ur lastbilshytten för att köra flishuggen. Övernattningsmöjligheten finns kvar genom med en säng uppe i taket som kan fällas ner när det är dags att sova.

– Det är också innovativt och något som vi är först med. Det enda vi tappar är lite förvaringsutrymme, förklarar Ted Augustsson.

En hytt istället för två

Det finns två anledningar till att Värmdal har valt en lösning med endast en hytt.

– Den första är att lastbilshytten är luftfjädrad, vilket ger mindre skakningar än i en kranhytt. Hytten har luftkonditionering och värme. Med högre komfort och mer luft i hytten blir det lättare att andas. För det andra så slipper föraren att klättra mellan hytterna vilket minska risken att halka och skada sig. Det är huvudsakligen en arbetsmiljöfråga som avgör valet med en hytt istället för två, säger Ted Augustsson.

Marknaden finns

– Det är ett stort intresse för maskinen, marknaden finns. Jag har sålt maskiner i snart 15 år och jag har aldrig haft en produkt som har rönt så stort intresse som just den här. Vår mål är att bygga två till tre maskiner per år. Intresset för bioenergimaskiner, framförallt flishuggar, är fortfarande stort. I dag är det bara låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning som efterfrågas av kunderna. Det är ingen som kräver 1 250 hästkrafter utan i dag kräver kunderna snarare 80 decibel. Det vi vinner på, med våra Jenzmaskiner är alltid låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning, avslutar Ted Augustsson.


Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 4-2019 som finns att läsa som e-tidning här

Vi använder oss av cookies. Läs mer