Colabitoil meddelade den första oktober att företaget skrivit ett exklusivt avtal med Organofuel Sweden om global licensiering för produktion och försäljning av förnybart flygbränsle och förnybar bensin.
Avtalet är exklusivt i 50 år och omfattar produktion av förnybart flygbränsle och bensin med Organofuels internationellt patentsökta teknik. Avtalet innefattar också rättigheter att på licens upplåta till andra bioraffinaderier att producera drivmedlen. Avtalet är av stor betydelse för Colabitoils framtida utveckling. Uppförandet av en pilotanläggning är av mindre ekonomisk storlek och royalty till Organofuel uppkommer vid kommersialisering.
Etanol som råvara
Fördelen med tekniken är att råvaran är etanol, en råvara som handlas på en global marknad.
– Vi tar nu steget från Organofuels validerade teknik i laboratorium till uppförandet av en pilotanläggning i Norrsundet och genomförande av tester under 2019, säger Jan Nordlöf, vd Colabitoil.
Pilotanläggning
Pilotanläggningen uppskattas kunna producera i storleksordningen 50 liter per timme och kräver en investering på några miljoner kronor.
– Syftet med pilotanläggningen är att optimera och verifiera processen i en större skala samt att göra den till en kontinuerlig process. Det drivmedel som tidigare har producerats i labbmiljö motsvarar specifikationen för bensin och jetbränsle enligt de labbtester som är gjorda, säger Jan Nordlöf.
Större produktion 2022
Pilotanläggningen ska vara klar att provköras i slutet av första kvartalet 2019. Därefter kommer tester att genomföras under ett par månader. Nästa steg är att göra en förkonstruktion för en större anläggning.
– Vi arbetar mot målet att få klar en produktionsanläggning i kommersiell storlek 2022. Men det är styrelsens uppdrag att fatta ett konkret beslut om nästa steg, säger Jan Nordlöf.
Planer för HVO
Parallellt pågår Colabitoils planering för en anläggning som ska producera 500 000 ton HVO per år med målet att den ska vara klar 2023/24. Colabitoil arbetar med att ta fram en projektplan för de närmaste fem åren. En viktig del i förberedelserna är GrönaPro-projektet som drivs på Mittuniversitetet och syftar till att få fram gröna kemikalier från skog och skogsprodukter. I projektet ingår att bryta ner biomassa med hjälp av mikrober till fria fettsyror som i nästa steg kan omvandlas till HVO. Råvara kan vara fiberslam från pappersindustrin men även spån eller andra restprodukter kan vara aktuellt.
– Andra råvaror kan vara råtalldiesel eller använda frityroljor. Men dessa råvaror är efterfrågade av många och det kan bli svårt att få tag på i tillräckliga volymer, säger Jan Nordlöf.
Testar HVO-produktion i pilot
Tekniken för att ta fram bensin och biojetbränsle med Organofuels process är en enklare teknik och sker vid lägre tryck och temperatur jämfört med metoden för att tillverka HVO.
– Vi har testat vår process för att producera HVO i vår pilotanläggning i Norrsundet under året och har haft ett antal produktionsstörningar som till exempel problem med styrning och mjukvara, störningar som är normala vid denna typ av processutveckling, säger Jan Nordlöf. Produktionen har körts i två veckor i sträck som längst. Nästa körning planeras starta i oktober och pågå året ut. Colabitoil har även testat den producerade HVO-dieseln i fordon där den har fungerat bra, enligt Jan Nordlöf.
Söker miljötillstånd
Colabitoil arbetar med ett miljötillstånd som beräknas vara klart i slutet av 2019. Ansökan om miljötillstånd gäller produktion av upp till tre miljoner ton drivmedel per år.
– Vi har tagit i rejält för att inte behöva söka nytt tillstånd i första taget, säger Jan Nordlöf.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 5 – 2018 som du hittar i vårt e-tidningsbibliotek