Ernst Express i Avesta är ett av de åkerier i Sverige som under många år kört före inom hållbara transporter och förnybara drivmedel. Bioenergi åkte till Avesta för att träffa Roger Blom, vd för Ernst Express, och fick veta mer om utvecklingen för företaget.
Ernst Express är ett åkeriföretag med bas i Avesta. Företaget omsätter 320 miljoner kronor i år och har 150 anställda som kör 80 egna lastbilar. Ytterligare 30 åkare kör åt företaget. Ernst Express äger även ett mindre återvinningsföretag, CEAB, med ett tiotal entreprenadmaskiner som krossar returträ och sopor på uppdrag. Alla lastbilar och entreprenadmaskiner går på förnybara biodrivmedel: HVO, RME och el. Ernst Express kör tunga transporter åt stora industriföretag i regionen, till exempel Outokumpu, SSAB, AGA, Boliden, AB Karl Hedin och Stora Enso.
Elhybrider
Två av fordonen är hybridlastbilar från Scania som drivs med både HVO och el via en tråd över vägen. Dessa Scaniabilar ingår i elvägsprojektet och kör på den första elvägen i Sverige, den två kilometer långa testanläggningen på E16 i Sandviken som invigdes i juni 2016.
Viktigt för företagets utveckling
– När jag fick jobbet som vd för tio år sedan, var jag överens med ägarna till Ernst Express om att vi på allvar skulle ta en position i landet inom hållbara transporter, det gjorde vi direkt. Vi var ganska tidigt ute med hållbara transporter och vann några kommunala upphandlingar. Vår satsning på hållbara bränslen har spelat en stor roll för företagets utveckling, säger Roger Blom.
God lönsamhet
Under 2008 gjorde Borlänge Energi en upphandling av transport av brännbart avfall från en återvinnings-anläggning till en avfallspanna.
– Vi uppgav att vi skulle köra lastbilarna på förnybart drivmedel och vi var troligen inte billigast. Men kommuner har möjlighet att värdera andra faktorer och vi vann den upphandlingen. Sedan började vi ställa om fler och fler fordon. Under 2010 och 2011 använde vi mycket RME och var en av de största RME-köparna i landet. Samtidigt gjorde företaget ett mycket bra resultat. RME var betydligt billigare då än på de senaste åren, förklarar Roger Blom.
Blandar HVO och RME
Under slutet 2016 gick Ernst Express över till att använda HVO100 i alla sina fordon. Men sedan årsskiftet 2017/2018 är priset på RME åter bra och företaget kommer att ställa om till en hel del RME under våren
– Med RME behöver vi byta bränslefilter och göra service oftare. För att se om vi kan minska servicebehovet, men ändå använda mer RME håller vi nu på att testa en blandning av HVO och RME för att få en längre kostnad för bränsle och service. Vi har en Volvo som ska gå 3 000 mil på blandningen innan vi gör en utvärdering, säger Roger Blom.
Köldkänsligheten med RME är inte helt löst, RME blir seg vid 17–18 minusgrader.
Det finns olika kvaliteter och den RME som tillverkas på andra sidan Östersjön är lite sämre och brukar kallas ful-RME. Vi har köpt från Ecobränsle och Perstorp och har fått bra kvalitet hela tiden. I dag är Energifabriken vår leverantör av RME, säger Roger Blom.
Hybridlastbilar nästa steg
Ernst Express deltar med två Scanialastbilar i elvägsprojektet. På E16 i Sandviken finns en sträcka på två kilometer med en luftledning som via en strömavtagare på lastbilens tak överför el för att driva lastbilarna.
– Vi kör åt flera stora transportköpare som är med i projektet. Vår ambition i projektgruppen är att bygga en elväg på sträckan mellan Gävle och Borlänge. På elvägen drivs lastbilen med 100 procent el från tråden. När vår Scania svänger av elvägen kan den gå på batteri några kilometer, sedan går den över på HVO, förklarar Roger Blom.
Oklar affärsmodell
Men affärsmodellen för eldrift via tråd är inte klar. Det är oklart vad lastbilen kommer att kosta och det är oklart vem som ska stå för investeringen i elvägen.
Jag tror att en kombination med el och förnybara drivmedel kommer att vara riktigt bra. Det kommer att hjälpa oss att klara klimatmålen, säger Roger Blom.
Flytande biogas
Ernst Express tittar tillsammans med AGA på att använda två lastbilar tankade med flytande metangas.
– Vi har inte fått in några offerter ännu. Den satsning som Volvo gör på flytande metangas är okej om lastbilarna tankas med biogas. Men LNG (flytandenaturgas) ger bara 20 procents reduktion av utsläpp av klimatgaser. Det finns det ingen anledning att köpa
en LNG-bil om det går att uppnå en bättre reduktiongenom att tanka HVO eller RME, säger Roger Blom.
Bränsleceller
Ernst Express har inga transportuppdrag som passar för en lastbil som drivs med el från batterier i dag. En sådan lastbil har i dag för låg kapacitet för att klara tyngre godstransporter.
Jag tror mer på vätgas. Vi vill titta närmare på lastbilar som utnyttjar bränsleceller för att omvandla vätgas till el. Jag hoppas att vi under 2019 kommer vara med i ett projekt i samarbete med Scania och Sandvik, där en vätgasbil ska användas, säger Roger Blom.
Rätt drivmedel på rätt plats
– Jag tror att biogas och el har störst potential i centrala delar i stora städer. På de stora transportstråken och Europavägarna kanske vi ska använda andra kombinationer. Jag tror biodrivmedel och el måste hitta varandra. Den kombinationen är det som kan få omställningen att gå fortare, avslutar Roger Blom.