En 100 procent förnybar FAME-produkt och ett omsättningsmål på en halv miljard kronor – det ska förverkligas inom en femårsperiod för familjeföretaget CanOil.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
CanOil specialiserar sig på flytande förnybara bränslen och levererar i dag sina produkter till små och stora tillverkningsindustrier, kraftvärmeverk, betongfabriker, kommunala energibolag, fastighetsbolag och bagerier.
De samlar flera verksamheter under samma tak och erbjuder både bränsle, konvertering, leverans, drift och service till sina kunder.
Rapsdieseln – en start
Idén till företaget kom 2006 när Rolf Norén, far till vd:n Christoffer Norén, tillsammans med sin affärspartner fick hörde talas om RME och att svenska lantbrukare som odlade raps kunde installera en liten processor och tillverka sin egen rapsdiesel.
Ursprungsplanen var då att samla in överskottet hos bönderna och sälja det vidare – men planen föll då logistiken visade sig vara för komplicerad. Istället fann man en tillverkare i Estland och började därefter importera RME, som levererades till skolor och kommunala fastigheter i Norrtäljetrakten.
Fakta
CanOil
Antal anställda: 5
Plats: Strängnäs – leverans i hela Sverige
Omsättning: 170 miljoner kronor
År 2009 startades CanOil – som i dag levererar förnybara energiprodukter och tjänster inom smörjmedel, oljor, fetter och bränslen. Detta rör sig om bland annat RME, FAME-produkter, lätta biooljor och blandprodukter.
Turbulenta tider
Ingen har förmodligen undgått att tiderna just nu är turbulenta på grund av kriget i Ukraina. Detta har medfört en brist på exempelvis raps.
– Vi märker framför allt av en bristande tillgång, vilket gör att priserna blir dyrare för oss och därmed också kunderna. Tillgången på fossil och förnybar eldningsolja har minskat.
Satsar på FAME-produkter
Då priserna på RME i dagsläget är höga, satsar CanOil på att utveckla nya FAME-produkter tillsammans med en tillverkare.
– Större oljekunder som kraftvärmeverk kan få en bra fastprisprodukt – denna planeras att lanseras på marknaden nästa eldningssäsong. Vi gör den med egen lagring, säger Christoffer Norén och fortsätter:
– Produkten kommer vara en mix av RME och Used Cooking Oil, UCO, detta för att nå en RME-standard med lite lägre köldegenskaper.
Hur ser efterfrågan på era produkter ut?
– Efterfrågan är betydligt lägre än vad den var för två år sedan, men vi har fortsatt gott om kunder. Vi har en kraftig tillväxt, från 124 miljoner kronor till strax över 170 miljoner kronor i omsättning i år, säger Christoffer Norén.
För att möta de höga kostnaderna på RME erbjuder CanOil blandningar av fossilt och förnybart, där kunderna kan välja mellan 25, 50 och 75 procent förnybar inblandning – beroende på vad som passar plånboken. De tar nu också fram en produkt som är 100 procent förnybar.
Hur ser framtiden ut för er nya produkt?
– Den ser lovande ut. Till nästa säsong sätter vi 6 000 kubik av den nya produkten på marknaden, säger Christoffer Norén och passar samtidigt på att berätta att bolaget även lanserar en ny webbshop där förnybart smörjmedel ska stå i rampljuset. Han har stora planer för familjeföretaget. Om fem är målsättningen att nå en omsättning på en halv miljard kronor.
– I år anställer vi smörmedelsspecialister för att täcka den delen av marknaden, även säljare inom oljeleveranser. Vi försöker ligga i framkant vad gäller både miljöarbete och teknik. Exempelvis ersatte vi våra papperskvitton med elektroniska kvitton för tre år sedan, säger Christoffer Norén.
Samtidigt som företaget storsatsar passar de även på att bli medlemmar hos Svebio.
– Vi tycker att det är dags nu. Vi har varit med på många av era event och träffar genom åren, och samarbetat kring skattefrågan. Nu är tillväxten god hos oss och vi vill vara mer och stötta branschen aktivt, avslutar Christoffer Norén.