Den 20 maj tog Gasum det första steget i en större infrastruktursatsning på totalt 450 miljoner kronor i Sverige, när den första tankstationen för flytande metangas öppnade i Västerås. Totalt planerar Gasum att bygga 50 tankstationer i Norden varav 25 i Sverige och 25 i Norge och Finland.
–Vi gör inte satsningen för att det är lönsamt just nu. Men en grundförutsättning för att någon ska tänka tanken på att investera i tunga fordon som går på flytande metangas är att det går att tanka. Det blir svårt att göra vinst de första åren, men för oss är detta en långsiktig investering. Det behövs för att skapa en trygghet och ett andrahandsvärde för fordon, säger Mikael Antonsson, Director Traffic på Gasum.
Västerås först ut
Den nya tankstationen på Chaufförsgatan i Västerås är den första för flytande biogas som Gasum öppnar i Sverige. Efter Västerås kommer nya stationer att öppna i Norrköping, Örebro och Jönköping. Därefter öppnar stationer i Umeå, Östersund, Karlstad, Stockholm, Mariestad, Kalmar och Helsingborg. Totalt planeras tolv tankställen under 2019 och 13 under 2020 bland annat i Malmö, Göteborg, Borlänge, Sundvall, Luleå, Kiruna och Gävle.
Tankstationerna levereras av Chart, en tillverkare i Tjeckien som är en av världens största leverantörer av utrustning för gasinfrastruktur. Gasum levererar även flytande metangas till industri och till sjöfart.
Vi har bland annat levererat biogas till Uddeholm samt till några rederier som testat hur det fungerar med biogas istället för naturgas, säger Mikael Antonsson.
200 lastbilar för flytande biogas
– Klimatklivet har betalat ut stöd för 200 lastbilar som kör med flytande biogas. Det finns flera aktörer som undersöker möjligheten att börja köra på flytande metangas. Men det handlar inte bara om ren biogas utan om att köra med större eller mindre andel biogas beroende på vilken klimatnytta som aktören vill uppnå. I dagsläget är det många som tycker att naturgasen på ett bra sätt hjälper dem att reducera sina utsläpp av koldioxid, förklarar Mikael Antonsson.
Gasum siktar på att gradvis komma upp till 1–1,5 TWh biogas räknat som energi. Men det är en långsiktig plan som går hand i hand med att antalet fordon för flytande metangas ökar i Sverige och i Norden. Hur stor andelen blir beror på kundernas efterfrågan.
Egen produktion av flytande biogas
Gasum planerar att investera i flera anläggningar för produktion av flytande biogas. I Nymölla utanför Kristianstad byggs nu en ny biogasanläggning. Där kommer Gasum att använda processvatten från Stora Ensos massabruk som råvara och röta det till biogas och sedan förvätska biogasen.
– Det kommer att finnas ett stort behov av flytande biogas som vi måste matcha genom att öka produktionen. Utöver i Nymölla har vi ett projekt i Östergötland med delfinansiering från Klimatklivet. I Örebro finns ett annat projekt som också har fått stöd från Klimatklivet. Där handlar det om att förvätska biogas i en av Gasums egna biogasanläggningar. Ytterligare ett projekt finns i Domsjö. Projektet ingår i ett innovationskluster för flytande biogas som finansieras av Energimyndigheten. Totalt fördelas 205 miljoner kronor i innovationsklustret varav Gasum har tilldelats omkring 30 miljoner kronor för att bygga en förvätskning, säger Mikael Antonsson.
Produktionen i Nymölla kommer att bli 80–100 GWh. I Örebro kan produktionen bli cirka 40–50 GWh per år.
Vi har inga officiella siffror på projektet i Östergötland men vi ser att vi måste öka produktionen av flytande biogas i Sverige för att kunna möta efterfrågan, avslutar Mikael Antonsson.
Projekten i Örebro, Östergötland och Domsjö är påbörjade men investeringsbeslut väntas senare under året. Utfallet beror på att efterfrågan ökar från aktörer som vill använda flytande biogas. Det finns ytterligare ett antal olika projekt på gång men där Gasum ännu inte har kommit lika långt i förstudierna.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3-2019 som du hittar i vårt bibliotek med e-tidningar