Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6 procent för helåret 2023 till 14,2 procent i januari 2024. Det meddelar Drivkraft Sverige.
Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 procent från 30,5 procent respektive 7,8 procent den 1 januari 2024.
Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 procent 2023 till 1,4 procent i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7 procent till 4,9 procent.
– Biodrivmedelsandelen har mer än halverats sedan årsskiftet. Även om vi ser en ökning av HVO 100 så uppväger inte det raset som vi sett på HVO drop in, säger Anders Noren, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige, i ett pressmeddelande.
Koldioxidutsläppen ökar
I och med att reduktionsplikten kommer att ligga på 6 procent under perioden 2024-2026 innebär det att koldioxidutsläppen, från vägtransportsektorn, ökar och att Sveriges miljömål och åtaganden inom EU till 2030 blir svåra att nå.
Regeringen har aviserat att en utredning ska tillsättas som ska föreslå nya effektiva styrmedel.
– Vi föreslår att reduktionsplikten ersätts av ett omställningssystem som är teknikneutralt, inkluderar alla förnybara energibärare som flytande biodrivmedel, biogas, el, och elektrobränslen och är i linje med redan gällande regelverk inom EU, fortsätter Anders Norén.
”Bör även inkludera nya drivmedel”
– Systemet vi föreslår kommer att kunna leverera kostnadseffektivt över tid. Det är viktigt att såväl fortsatt elektrifiering som ökad andel biodrivmedel premieras för att omställningen från fossilt till fossilfritt ska ske så effektivt som möjligt, säger Anders Norén och fortsätter:
– Ett omställningssystem bör även inkludera nya drivmedel som i dag är i sin linda, såsom vätgas och elektrobränslen. Vi behöver flera alternativ för olika trafikslag och applikationer vid olika tidpunkter.