En ny studie visar att laddhybrider tankade med biodrivmedel under vissa förutsättningar har lika bra eller bättre klimatprestanda jämfört med elbilar.
Studien har utförts av Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorteknik vid Lunds Universitet och Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Universitet, och har publicerats i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Applied Energy. Studien uppmärksammades i ett inslag av Vetenskapsradion den 29 mars.
Studien innehåller jämförelser av livscykelanalyser och växhusgaspåverkan av personbilar med olika grad av elektrifiering. Forskarna har gjort en känslighetsanalys med avseende på elmix och innehåll av förnybart biodrivmedel.
Några slutsatser är att:
• Användning av förnybart biodrivmedel kan ge lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med en elbil som laddas med el med lågt koldioxidavtryck.
• Både elektrifiering och förnybara drivmedel behövs för att nå klimatmålen för personbilar.
• Politiska styrmedel favoriserar elektrifiering framför förnybara drivmedel och behöver ändras.
Räcker längre
– En laddhybrid går framförallt på el, så den använder förhållandevis lite bränsle. Det gör dels att bränslet räcker till fler bilar, dels att batterimineralerna räcker. För laddhybrider har små batterier jämfört med elbilar, säger Öivind Andersson till Vetenskapsradion.