Alla ämnen
Biodrivmedel

Lista: 10 anläggningar som kan förse Sverige med biodrivmedel i framtiden

Lista: 10 anläggningar som kan förse Sverige med biodrivmedel i framtiden
FlagshipONE i Örnsköldvik ska producera 50 000 ton metanol per år från 2025. Råvara är biogen koldioxid från skogsbränsle samt vätgas. Det första spadtaget till FlagshipONE togs av Anna-Britta Åkerlind (C), kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsviks kommun, Claes Fredriksson, grundare och vd för Liquid Wind, Anders Nordstrøm, COO på Ørsted P2X, Kristina Säfsten, vd för Övik Energi och Anna Dahlberg (M), statssekreterare hos Sveriges statsminister.

Redan i år kommer produktionskapaciteten för biodrivmedel räknat som energi att öka från 8,6 TWh till 11,5 TWh när St1, Preem och Lantmännen tar i drift ny kapacitet.

Ett fel inträffade

Du är inloggad som prenumerant på Bioenergitidningen, men nånting är fel.

På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till och mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.
Bioenergitidningen premium

Vill du läsa hela artikeln?

Endast inloggade betalande prenumeranter kan läsa allt innehåll på bioenergitidningen.se
Som prenumerant får du:
  • Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
  • Mycket mer ...

Nästa år kommer det stora steget när Preem driftsätter sin nya stora investering i Lysekil. Kapaciteten i Sverige ökar då med 9,3 TWh till totalt 20,8 TWh under 2024.

Efter det finns stora planer på fortsatta investeringar i Sverige. Den sammanlagda planerade kapaciteten för produktion av biodrivmedel har ökat rejält det senaste halvåret, en ökning med 12 TWh till totalt 66 TWh vid 2030.

Det är dock mycket som ska stämma för att alla planerade projekt ska bli verklighet. De senaste politiska turerna om reduktionsplikten har inte gjort investerare mer trygga.

Men efterfrågan på hållbara drivmedel ökar i många länder och kanske kommer en större del av biodrivmedel tillverkat i Sverige att exporteras till andra marknader.

Här följer en uppdatering av läget för några av de anläggningar som tas i drift och planeras att byggas kommande år.

St1

Den anläggning som St1 i egen regi färdigställer i Göteborg i år har en kapacitet på 200 000 ton per år. Den beräknas att tas i drift under fjärde kvartalet i år.

St1 och SCA i Östrand

Östrand Biorefinery är ett bolag som idag ägs gemensamt av St1 och SCA. Företagen planerar att bygga en anläggning för produktion av upp till 300 000 ton biodrivmedel per år i Östrand. Produktionsstarten var tidigare satt till 2026, den är idag planerad till 2029.

St1 och Vattenfall

St1 och Vattenfall samarbetar kring en förstudie med sikte på att 2029 kunna starta en anläggning med kapacitet att producera en miljon kubikmeter drivmedel per år avsett för flygplan, om förutsättningarna blir de rätta. Råvaran ska vara koldioxid samt vätgas producerad av el. Koldioxiden ska i första hand vara av biogent ursprung.

Preem i Göteborg och Lysekil

Preem startar nu kapacitet under 2023 motsvarande 50 000 m3 per år. Det ger en total kapacitet för Preem på 450 000 kubikmeter biodrivmedel, motsvarande 4,2 TWh energi under 2023.

Nästa år väntas Preems stora anläggning i Lysekil att bli klar. Den kommer att ha en kapacitet på 1 000 000 kubikmeter per år motsvarande ytterligare 9,3 TWh. Totalt blir det 1 450 000 kubikmeter motsvarande 13,5 TWh biodrivmedel.

På längre sikt, 2025-2030 planerar Preem ytterligare två produktionsenheter, en i Göteborg med kapaciteten 1 000 000 kubikmeter och en i Lysekil med kapaciteten 1 200 000 kubikmeter. Det motsvarar ytterligare 20,5 TWh räknas som energi.

Vattenfall med fler i Uppsala och Forsmark

HySkies är namnet på det projekt som drivs av Vattenfall, SAS, Shell och LanzaTech med målet att göra flygbränsle baserat på vätgas framställt och el och koldioxid infångad i Vattenfalls energianläggningar i Uppsala.

I januari 2023 beslutade EU:s innovationsfond att stödja projektet med 80 miljoner euro. Detta stöd väntas räcka till ungefär en tiondel av den totala investeringen.

Under första delen av 2023 har djupanalyser pågått för att utreda förutsättningarna för projektet.

Swedish Biofuels

I mars blev det klart att Swedish Biofuels har skrivit ett globalt alliansavtal med det KBR, en licensgivare och leverantör av tekniska lösningar globalt.

Det innebär att Swedish Biofuels kommer att licensiera sin teknologi till KBR, som i sin tur kommer att sälja licenser till kunder. Swedish Biofuels samarbetar sedan tidigare med COWI kring bygget av produktionsanläggningar i Sverige. Den första väntas ligga i Brista och bli klar 2025.

Renfuel

Renfuel arbetar för att få till en anläggning som kan göra olja av lignin från ett massabruk. Konceptet utvecklas och flera lokaliseringar diskuteras.

Om det går som planerat kan en anläggning med kapacitet på 160 000 ton vara igång 2028.

Ørsted i Örnsköldsvik

Den 24 maj i år tog Ørsted det första spadtaget för Europas största e-metanolprojekt i Örnsköldsvik, FlagshipONE, baserat på Liquid Winds koncept. Projektet har en direkt koppling till bioenergi genom att den nya anläggningen integreras med det Övik Energis biokraftvärmeverk.

FlagshipONE kommer att använda biogen koldioxid från det skogsbränsle som används i Hörneborgsverket och överskottsvärme från FlagshipONE kommer att levereras tillbaka till Övik Energi. Projektet har fått drygt 151 miljoner kronor i stöd från Klimatklivet. Den totala investeringen uppskattas till 1,5 miljarder kronor.

Liquid Wind i Sundsvall

I februari lämnade Liquid Wind in en ansökan om miljötillstånd för FlagshipTWO som planeras att byggas vid Sundsvall Energis Korstaverket. Planen är att börja bygga 2024 och starta produktionen 2026.

Liquid Wind i Umeå

I januari var Liquid Wind och Umeå Energi klara med en gemensam förstudie och beslöt att fortsätta samarbete med ambitionen att bygga en anläggning för produktion av e-metanol med Liquid Winds koncept. Ambitionen är att starta bygget 2024 och starta produktionen 2026.

I vår översikt redovisar vi cirka 15 pågående och planerade projekt för produktion av fordonsgas i Sverige. Denna utbyggnad motsvarar cirka 1,5 TWh ny produktion av biogas fram till 2026. Nedan följer några av aktörerna.

Gasum växlar upp biogasproduktionen

När det gäller kapacitet för produktion av biogas är Gasums anläggning i Götene under byggnation. Den väntas blir klar 2025 och få en kapacitet på 120 GWh. Gasum planerar en anläggning en i Sjöbo och en i Hörby som båda vänta bli klara under 2025 och få en kapacitet på 120 GWh vardera.

Utöver det planerar Gasum en anläggning i Kalmar och en i Borlänge. Båda väntas få en kapacitet på 120 GWh och bli klara 2026.Sammanlagt ger Gasums fem  nya anläggningar en utökad kapacitet på 600 GWh fram till 2026.

Scandinavian Biogas

Fram till 2025 planerar Scandinavian Biogas att bygga två anläggningar med en kapacitet på 120 GWh vardera. De planeras att byggas i Skånes Fagerhult och Södermöre i Kalmar.

Falk Biogas

Att antal lantbrukare i Borgholm planerar att bygga en biogasanläggning i Alböke. Den ska ha en kapacitet på 40 GWh och bli klar 2024.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy