Den 1 juli 2021 togs ett beslut som kan komma att förändra den svenska drivmedelsmarknaden. Då lade det danska rederiet Maersk ordern på världens första metanoldrivna containerfartyg.
Maersk är världens näst största containertransportör och ska framöver endast beställa nybyggda fartyg för gröna bränslen.
I april 2023 sjösattes fartyget och i juli seglade hon sin jungfruresa på certifierat grön metanol 11 000 sjömil från Sydkorea till Köpenhamn. Hon döptes i september till Laura Maersk av ingen mindre än Europeiska Kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
18 metanoldrivna oceangående containerfartyg
Laura Maersk trafikerar nu Östersjön och var startskottet för Maersks beställda serie av ytterligare 18 metanoldrivna oceangående containerfartyg att trafikera den viktiga rutten Europa – Asien.
Den 9 februari 2024 sjösattes 350 meter långa Ane Maersk, den första i serien, och globalt finns order på 140 metanoldrivna fartyg.
Varje fartyg Maersk köpt kostar cirka 1,2 miljarder kronor. För att de utlovade koldioxidbesparingarna ska bli verklighet krävs stora mängder grön metanol, exempelvis e-metanol tillverkat av koldioxid och vätgas, eller biometanol från exempelvis skogsflis.
Kommer detta att finnas och verkligen driva fartygen? Detta är viktigt då sjöfarten står för cirka 2,9 procent av de totala koldioxidutsläppen – och fraktvolymerna spås tredubblas till 2050.
500 000 årston e-metanol
Maersk har tecknat avtal med ett tiotal producenter, däribland European Energy, Ørsted, Wastefuel samt Equinor. Största avtalet är med kinesiska företaget Goldwind som ska leverera 500 000 årston e-metanol från 2026.
Svenska företag har nu förstått denna omvälvande förändring och startat en rad e-metanolprojekt runt om i landet.
Först ut är Liquid Wind i Örnsköldsvik med Flagship One på 1,5 miljarder kronor som förväntas 2025 att producera upp till 55 000 årston metanol (genom en 70 MW elektrolysör och biogen koldioxid från Övik Energi i deras bioeldade kraftvärmeverk), vilket skulle göra det till Europas största anläggning.
Danska Ørsted har nu köpt Liquid Wind projekterar ytterligare 100 000 ton i Sundsvall Flagship Two på 2-3 miljarder kronor och 112 000 ton i Umeå.
Drygt en miljon ton biometanol i pipeline
Uniper har planer på 100 000 ton i Östersund och lika mycket i Söderhamn där även European Energy ska bygga för 100 000 ton. I Luleå ska Uniper bygga en vätgashubb på 12 000 ton för bland annat metanol. Sist, men inte minst, har vi Perstorps Project Air i Stenungsund med hela 200 000 ton metanol.
Utöver dessa producerar redan Södra sedan 2020 i Mönsterås 5250 ton biometanol med planer på mer. Björn Gillberg har länge drivit ett biometanolprojekt i Värmland på 120 000 ton och Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik hade tillsammans med Chemrec tidigare planer på 140 000 ton från svarlut.
Sammanlagt finns därmed över en miljon ton i pipeline om allt går i lås. Inte småpotatis.