Alla ämnen
Flyg

Nytt globalt mål för flyget: Fem procent utsläppsminskning till 2030

Nytt globalt mål för flyget: Fem procent utsläppsminskning till 2030
Under 2022 bestämde ICAO:s generalförsamling att världens civila luftfart ska uppnå nettonoll-utsläpp år 2050. Foto: Pixabay

Den internationella luftfartsorganisationen ICAO fastställer ett nytt ramverk och globalt klimatmål för flygbranschen.

Den 24 november 2023 var det dags att förtydliga hur biojetbränslen ska användas för flyget. PÅ ICAO:s konferens i Dubai, antogs ett nytt ramverk och globalt mål för den globala luftfarten.

Fram till 2030 ska flyget minska sina koldioxidutsläpp med 5 procent. Det ska möjliggöras genom alternativa flygbränslen.

Långt till netto-noll

Målet är långt från ett netto-nollmål, men ger tydliga signaler till producenter av hållbara flygbränslen, att världen både är redo och behöver en ökad produktion för att kunna ställa om flygsektorn.

– Även om vi hade hoppats på en högre global ambitionsnivå är det bra att ICAO har samlats kring en väg framåt. Det är en viktig del i att nå flygsektorns långsiktiga klimatmål, som är i linje med Parisavtalet, säger Ulrika Raab som arbetar på sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen. Hon har fört Sveriges talan i förhandlingarna i ICAO:s miljökommitté och under konferensen om hållbara flygbränslen.

– Detta är ytterligare ett steg på vägen och ett sätt att visa att luftfarten tar ansvar för utsläppen i sin sektor. Det ger också en signal till industrin att intensifiera takten i omställningen, menar Kajsa Lindström, miljöchef vid Sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy