Den internationella luftfartsorganisationen ICAO fastställer ett nytt ramverk och globalt klimatmål för flygbranschen.
Den 24 november 2023 var det dags att förtydliga hur biojetbränslen ska användas för flyget. PÅ ICAO:s konferens i Dubai, antogs ett nytt ramverk och globalt mål för den globala luftfarten.
Fram till 2030 ska flyget minska sina koldioxidutsläpp med 5 procent. Det ska möjliggöras genom alternativa flygbränslen.
Långt till netto-noll
Målet är långt från ett netto-nollmål, men ger tydliga signaler till producenter av hållbara flygbränslen, att världen både är redo och behöver en ökad produktion för att kunna ställa om flygsektorn.
– Även om vi hade hoppats på en högre global ambitionsnivå är det bra att ICAO har samlats kring en väg framåt. Det är en viktig del i att nå flygsektorns långsiktiga klimatmål, som är i linje med Parisavtalet, säger Ulrika Raab som arbetar på sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen. Hon har fört Sveriges talan i förhandlingarna i ICAO:s miljökommitté och under konferensen om hållbara flygbränslen.
– Detta är ytterligare ett steg på vägen och ett sätt att visa att luftfarten tar ansvar för utsläppen i sin sektor. Det ger också en signal till industrin att intensifiera takten i omställningen, menar Kajsa Lindström, miljöchef vid Sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.