Under den gångna mandatperioden har EU fortsatt att sätta restriktioner för biodrivmedel från åkergrödor, grödor som skulle kunna användas som livsmedel eller foder. Den här politiken drivs både av EU-kommissionen och av starka krafter i EU-parlamentet. Resultatet är onödigt stora utsläpp av koldioxid från transportsektorn samtidigt som det finns mycket mark som i Europa som inte odlas.
Frågan måste upp i den svenska EU-valdebatten: ska vi förneka Europas bönder rätten att bidra till klimatomställningen i vägtrafiken, för flyget och för sjöfarten? Vad säger kandidaterna till EU-parlamentet?
Frågan dyker upp gång på gång i EU-politiken. Just nu handlar det om EU:s statsstödsregler, där det förslag som ligger kan slå ut svenska biodrivmedel redan efter 2020, med stora ökade utsläpp av koldioxid som följd. Det här handlar om konkret klimatpolitik, här och nu!
I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver tre centerpolitiker om EU:s budget och förespråkar att man fortsätter att ge generösa stöd till regioner och landsbygdsnäringar i EU. De motiverar det bland annat med behovet av klimatomställning:
”Hela Europa ska ställa om trafiksystem och industriprocesser från oljeberoende till biobaserade bränslen och insatsvaror. Det förutsätter att EU:s satsningar stödjer regioner med jord- och skogsbruk samt regioner som har möjlighet att ta tillvara råvaror från havet.”
Klokt skrivet.
Men när Annie Lööf häromdagen höll tal på Centerns valupptakt saknades den här aspekten helt. Hon nöjde sig med några allmänna formuleringar om att bygga ihop Europas järnvägsnät och att fler ska kunna ”resa grönt”. Riktigt mesiga och vaga formuleringar.
Vad tycker egentligen partiernas kandidater om biodrivmedel?
Läs hela blogginlägget