Alla ämnen
Opinion & debatt

Nytt i Svebiobloggen: Att betala elbilarnas kolskuld kan kräva tusentals mils körning

Att tillverka ett litiumbatteri har så mycket klimatpåverkan att det förtar en stor del av miljövinsten med elbilar. Det visar en rapport från IVL, som väckt en hel del uppståndelse de senaste dagarna. Batterierna har redan när de monteras in i bilen en kolskuld som det tar lång tid att betala tillbaka när man jämför med en bensin- eller dieselbil. Varför ingen jämför med en bil som går på biodrivmedel är en gåta, eftersom det är det klimatvänliga alternativet till elbilen.

IVL-rapporten kan möjligen bidra till att dämpa entusiasmen för elbilar, och bidra till att politikerna lugnar sig lite när det gäller att införa ytterligare subventioner till dem.

IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort rapporten på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverken, men på dessa myndigheters hemsida finns inga pressmeddelanden eller kommentarer. Det gör det däremot på IVL:s hemsida. Där hittar vi en sammanfattning av resultaten:

”Tillverkningen av litiumjon-batterier för lätta elfordon släpper ut i genomsnitt 150 – 200 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri. En av de minsta elbilarna på marknaden, Nissan Leaf, har batterier på cirka 30 kWh, många nya modeller har batterier på 60 och 100 kWh. En elbil med ett 100kWh-batteri har alltså släppt ut 15-20 ton koldioxid innan den har startat. Beräkningarna vilar på 50-70 procent fossil andel i elmixen.”

”Rapportförfattarna betonar samtidigt att det är teknik i stark utveckling och att siffrorna gäller dagens situation med reservation för att det behövs bättre dataunderlag från tillverkarna. Siffrorna varierar också beroende på batteridesign.” (Rapportförfattarna, det är forskarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare).

”Batterierna innehåller därtill metaller som litium och ofta även kobolt och nickel. Eftersom utvinningen är kemikalietung, ändlig och också den energikrävande är det viktigt att återvinningen av batterier blir bättre. Studien pekar på behovet av att komplettera dagens koldioxidmärkning av fordon med data även för tillverkning och skrotning.”

Så långt pressmeddelandet.

Vad betyder det då att batteriet redan vid leverans har en ”kolskuld” på 150 – 200 kilo CO2 per kilo batteri?

Läs hela blogginlägget

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy