Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Ökad lastbilstrafik och minskad användning av biodrivmedel orsakade utsläppsökning

Koldioxidutsläppen från vägtrafiken ökar igen efter flera års minskning. Huvudorsaken är den ökande lastbilstrafiken och att andelen biodrivmedel, främst som ren biodiesel i form av HVO100, har minskat. Utsläppen beräknas ha ökat totalt med cirka 0,5 procent eller 76 000 ton under 2018.

De sammanlagda utsläppen från vägtrafiken ökar, trots införandet av ett bonus malus-system som premierar bilar med låga koldioxidutsläpp och trots införande av reduktionsplikt. Ökad lastbilstrafik på vägarna, rekord i antal sålda lastbilar och en minskad andel biodrivmedel i bränslet motverkar energieffektiviseringen inom personbilsflottan. Under förra året ökade lastbilstrafiken på vägnätet med knappt 3 procent, medan personbilstrafiken i stort sett var oförändrad. Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid från en personbil var 122 gram/km under 2018 vid blandad körning, vilket är samma siffra som under 2017. Det framgår av preliminära utsläppssiffror för vägtrafiken för 2018 som Trafikverket och Transportstyrelsen redovisar den 27 februari.

För att nå klimatmålet om att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent behöver utsläppen minska med 8 procent årligen fram till 2030.

Marie Hagberg, avdelningschef transportkvalitet, Trafikverket.
Marie Hagberg, avdelningschef transportkvalitet, Trafikverket. Marie Hagberg, avdelningschef transportkvalitet, Trafikverket.

– Vi behöver öka takten om vi ska klara av att nå klimatmålet. Utöver skärpta styrmedel för energieffektivare fordon och ökad andel förnybar energi, handlar det om mer kollektivtrafik, gång och cykel i tättbebyggda områden. På godssidan handlar det om längre, tyngre och i förlängningen färre lastbilar och mer gods på järnväg och sjöfart, säger Marie Hagberg, avdelningschef för transportkvalitet på Trafikverket.

Bensinbilar ökar och eldrivna fordon fortfarande en liten andel

Såväl bensin som dieseldrivna bilars utsläpp ökade under såväl 2017 som 2018, samtidigt som bensindrivna personbilar utgör återigen den överlägset största andelen av nybilsregistreringen efter en ökning på cirka 9 procentenheter. Det genomsnittliga koldioxidutsläppen från en bensindriven personbil är nu det högsta sedan 2014. Genom ökad andel elbilar och laddhybrider kunde ändå utsläppen för nya personbilar under 2018 hållas kvar på samma nivå som 2017.

– Bonus malus har inneburit att antalet registrerade elbilar i fjol ökade till cirka 7 000 medan laddhybriderna ökade till cirka 20 000. Men under samma tid registrerades över 300 000 nya bensin- eller dieseledrivna personbilar. Dessutom ökar de genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna när de borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Läs Trafikverkets PM om utsläpp av växthusgaser från vägtrafiken

Läs om varför Axfood har minskat användningen av HVO100 och ökat användningen av fossila drivmedel.

Läs om 10 steg för minskade klimatutsläpp i transportsektorn

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy