Under 2024 väntas två nya anläggningar för produktion av biodrivmedel att tas i drift. Det är Preem i Lysekil och FlagShipOne i Örnsköldvik som tillsammans nästan fördubblar produktionskapaciteten i Sverige till cirka 22 TWh drivmedel. Planerade projekt har en kapacitet på ytterligare 49 TWh en ökning med 2,5 TWh sedan i december 2023.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
Beslutet att minska reduktionsplikten från årsskiftet 2023/24 har varit kontraproduktiv för producenter av biodrivmedel för vägtransporter. Sedan Bioenergis förra översikt i december 2023 har dock endast ett mindre projekt, inriktat på att producera flygbränsle, lagts ner.
Under samma period har två nya större projekt, för att producera metanol för fartyg eller industri, tillkommit.
Några projekt har flyttat fram sina tidsplaner. Totalt ser vi samma antal projekt, 18 planerade projekt för att producera biodrivmedel, det vill säga drivmedel där något form av biogent kol används som råvara. Drygt hälften av projekten siktar på att producera drivmedel för flyg, fartyg eller som industriell råvara. Här följer en uppdatering av några av projekten.
Preem investerar stort
Preem är som tidigare den största aktören med en befintlig produktionskapacitet av biodrivmedel på 545 000 kubikmeter per år. I år kommer Preem att ta i drift en ny anläggning i Lysekil som tillför kapacitet på 1 000 000 kubikmeter per år.
Ytterligare en anläggning i Lysekil med kapacitet på 1 200 000 kubikmeter per år planeras att byggas och tas i drift 2027. En tredje anläggning med kapacitet på 1 000 000 kubikmeter per år planeras att byggas och tas i drift 2027-2030. Det ger en total kapacitet för Preem på 3 845 000 kubikmeter biodrivmedel omkring 2030.
St1 har invigt ny anläggning
Den 10 april invigde St1 sin nya stora produktionsanläggning för HVO och förnybart flygbränsle.
Swestep
Swestep vill bygga en anläggning i Ljungby för att producera 8 000 kubikmeter syntetisk diesel. Starten har skjutits upp ett år och väntas kunna ske 2025. Investeringen väntas bli cirka 100 miljoner kronor.
Biorefinery Östrand
Biorefinery Östrand som samägs av SCA och St1, tecknade i början av december 2023 ett avtal med European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA).
![](https://bioenergitidningen.se/wp-content/uploads/sites/2/2024/05/rogerostlinsca156-340x509.jpg)
Avtalet innebär ett innovationsstöd om cirka 167 miljoner euro efter ett eventuellt framtida investeringsbeslut. Stödet väntas delas ut löpande i flera steg under förutsättning att SCA och St1 beslutar att investera i bioraffinaderiet.
– Det är en lång resa som ligger framför oss, men det är väldigt positivt att Biorefinery Östrand pekats ut som ett av kontinentens viktigaste projekt för att skapa klimatnytta, säger Biorefinery Östrands vd Roger Östlin.
Swedish Biofuel lägger ner biojetsatsning i Brista
I januari stod det klart att Swedish Biofuels planer på att bygga en biojetfabrik i Brista läggs ner, orsaken är att projektet saknar finansiering. Produktionskapaciteten var planerad till 20 000 ton per år.
Oklar lokalisering för Swedish Biofuels i Norrköping
Norrköpings kommun har meddelat planerna på en biobränslefabrik i Marviken inte är lämplig enligt nuvarande detaljplan. Kommunen motiverar ställningstagandet bland annat med att kustområdet har särskilda naturvärden och infrastrukturen måste beaktas. Nu vill kommunen hjälpa företaget att hitta annan mark.
– I grunden vore ju det här en bra etablering för Norrköping, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M), enligt Folkbladet.
Värmlandsmetanol
Värmlandsmetanol planerar för att lämna in ansökan om tillstånd och villkor till Mark-och Miljödomstolen och uppdatera investeringskostnaden före investeringsbeslut. När beslut om investering tagits är byggtiden tre år.
Colabit
Colabit har uppdaterat sina planer och har flyttat fram driftstart för sin stora biodrivmedelsfabrik från 2025 till 2027. Sedan Colabit startade sin verksamhet 2013 har målet varit att bygga en stor anläggning i Norrsundets hamn. Flera gånger har startåret flyttats framåt.
Colabit Sweden lämnade den 30 juni 2023 in en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för att få miljötillstånd inför etableringen av ett nytt bioraffinaderi Norrsundets Hamn. Handläggningstiden uppskattas till 8-12 månader. Byggtiden beräknas till 18-24 månader.
![](https://bioenergitidningen.se/wp-content/uploads/sites/2/2024/05/norrsundethamn.jpg)
Colabit vill bygga en ny stor anläggning för produktion av biodrivmedel. Foto: Colabit
SkyFuelH2 i Långsele
SkyfuelH2 är Unipers projekt för att producera hållbart jetbränsle baserat på en kombination av biomassa och el.
Konceptet kallas PBtl, Power and Biomass to liquid, via Fischer- Tropsch syntes samt genom att tillföra el i processen för att producera vätgas och höja utbytet av kol.
Uniper NorhtStarH2 i Östersund
Fram till 2030 vill Uniper investera åtta miljarder euro i olika omställningsprojekt. Sveriges unika förutsättningar gör att en stor del av investeringarna kan hamna i Sverige. Ett exempel på det är att Uniper i februari 2024 presenterade sina planer för NorthStarH2.
I Östersund finns god tillgång på förnybar el, vatten och Uniper har tecknat avtal med Jämtkraft om att kunna fånga in biogen koldioxid från Jämtkrafts biokraftvärmeverk för att producera elektro-metanol.
HySkies-projektet försenas efter olika syn på tidplanen
I början på februari meddelades att Vattenfall och Shell kommit överens om att se över omfattningen av elektrobränsleprojektet HySkies med ambitionen att hitta nya partners till Vattenfall.
Även om detta kommer att försena projektet kvarstår ambitionen att undersöka möjligheten att producera hållbart syntetiskt flygbränsle (SAF) med sikte på 2030. I januari 2023 blev det känt att EU stöder projektet med 80 miljoner Euro. Då var tidplanen att starta en anläggning 2027.
Shell har uttryckt att de ser en framtid i HySkies-projektet, och en möjlighet till potentiella samarbeten i framtiden, men Shell har i dagsläget en annan inställning till när i tiden som projektet kan genomföras, skriver Vattenfall.
Fossilfritt flygbränsle på västkusten
Vattenfall och St1 har ett samarbetsavtal sedan mitten av 2022. Målet är att starta flygbränsleproduktion 2029 och nå upp till 1 miljon kubikmeter på sikt.
Det framgår inte vilken källa till fossilfri koldioxid som ska användas i processen.