Annons Annons
Annons Annons

Diesel är död, länge leve biodiesel!

Det är lika bra att erkänna det direkt, jag äger en dieselbil. En Euro 5-bil som var det bästa pengar kunde köpa i form av avgasrening för diesel till så sent som augusti 2015. Snåldieslar var det politikerna förespråkade som supermiljöbil med lägst energiförbrukning.

Konsumenterna lydde och diesel blev snabbt populärt. En bensinbil drog ju mer och bensin är till 95 procent fossilt – kort sagt en energislösare utan klimatvinst. Diesel var en vinnare! Men något stod inte rätt till, skulle det visa sig.

Diesel är död, det är faktiskt sant. Rudolf Diesel, som uppfann dieselmotorn och vars bränsle bär hans namn, dog 1913. Trots bred utveckling är dieselmotorn den motor med fortsatt bäst prestanda. Avgaserna har också blivit enormt mycket renare, speciellt för lastbilar. Men rening är mer kostsam för en personbil. Det ledde till oacceptabelt fuskande i godkännandet av nya bilmodeller, visade dieselskandalen.

I USA har Volkswagen tvingats betala fyra miljarder dollar i böter och ytterligare hela 16 miljarder dollar i återköp och kompensation till bilägarna. Volkswagen har nu cirka 350 000 bilar stående i öknar och på övergivna industritomter. Vad som ska hända med dessa gigantiska bilkyrkogårdar vet ingen.

I Europa har bilägarna inte erbjudits några pengar, trots att de också lurats. Men i USA berördes 550 000 bilar och i Europa är det cirka tio miljoner. Den kostnaden skulle tvinga ner världens största bilelefant med en omsättning på 2 400 miljarder kronor i en konkurs likt ett stort svart hål. Skulle Tyskland klara det? Skulle Europa det?

Politikerna vill nu förbjuda dieselbilar i städer. Så blir de kvitt problemet, tycker de. Regeringen har gett carte blanche för kommuner att införa miljözoner från 2020 där dieselbilar inte är välkomna. Vad alla bilägarna som satsat hundratusentals kronor i moderna bilar, ovetandes om detta fusk, tycker har man inte tagit reda på. Även bensinbilar portas, totalt är det över en halv miljon bilar. Beslutsfattarna straffar människorna och låter tillverkarna komma undan. Illa!

Är bensinbilar bättre då? Ja, på kväveoxider men inte på partiklar enligt stora studier. Resultatet är faktiskt skrämmande: moderna direktinsprutade bensinbilar utan partikelfilter släpper ut mellan 10 och 100 gånger fler partiklar än en jämförd diesel-Peugeot. Dessa hälsofarliga 80–100 nanometer stora partiklar stannar kvar i kroppen och tar sig in i små håligheter i exempelvis lungorna, och in i blodomloppet.

Men diesel ger ju städer allt sämre luft? En studie från Stockholms stad visade nyligen tvärtom, att luften i Stockholm är den bästa på 100 år. Det är alltså felaktigt att vi måste ta bort dieselbilarna. Däremot behöver vi förbättra reningen. Dessutom består vanlig diesel till cirka hälften av biodiesel (RME och HVO) vilket sänker koldioxidutsläppen enormt.

När planeten står inför ett globalt klimathot måste fossila utsläpp minska. Då kan inte en tillbakagång till bensinbilar eller laddhybrider på bensin vara lösningen. Min dieselbil, som kan tanka 100 procent biodiesel HVO100, är därför en supermiljöbil. Istället för att förbjudas skulle bilar som denna få bidrag för att ta bort kväveoxiderna med SCR-teknik. Det är framtidsinriktad politik!

Tomas Ekbom, Programdirektör BioDriv
Telefon: 08-441 70 83, 070-276 15 78
E-post: tomas.ekbom@svebio.se


Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 2 – 2018. Den finns att läsa som e-tidning här.

Vi använder oss av cookies. Läs mer