Annons Annons
Annons Annons

Fiaskot för E85 politiskt, inte tekniskt eller miljömässigt!

För en månad sedan meddelade Volkswagen att man slutar sälja sin multifuelvariant av Golf, alltså den bil som kan köras både på bensin och etanol E85. Därmed försvinner den enda etanolbilen på den svenska bilmarknaden, trots att Sverige, som enda EU-land, har ett väl fungerande och finmaskigt distributionssystem för E85, och trots att det lönar sig väldigt bra att tanka etanol jämfört med bensin. Och trots att klimatnyttan är entydig.

Fiaskot för E85 och flexifuel är ett politiskt fiasko, inte ett teknisk eller miljömässig fiasko. Själv har jag kört min Ford Focus Flexifuel sedan 2006 och bara tankat bensin tre gånger. Bilen går utmärkt och min familj har reducerat de fossila koldioxidutsläppen med 10 – 15 ton.

Ansvariga för detta politiska fiasko finns över hela det politiska fältet, men vilar särskilt tungt på Alliansregeringen 2006 – 2014 som inte orkade hålla i bränslebytet på bensinmarknaden utan tvärtom underminerade försäljningen av flexifuelbilar.

Det har inte på mycket länge lönat sig så bra att fylla tanken med etanol, E85, som idag. När jag senast tankade på Circle K gav jag 10:31 för min E85, medan 95-oktanig bensin kostade 15:76. Om man räknar med att det går åt 1,3 liter E85 för att ersätta en liter bensin, med sommarblandning, så betyder det att etanolens pris motsvarar ett bensinpris på 13:40 kr/liter. Det betyder alltså att priset på E85 ligger mer än 2 kr litern lägre än bensinpriset. Sedan jag tankade har både bensin och E85 gått upp med 10 öre/liter, men det har ingen betydelse för jämförelsen. När jag tankade 45 liter E85 sparade jag alltså omkring en hundralapp på att tanka E85 istället för bensin. Inte fy skam.

Läs hela blogginlägget

Vi använder oss av cookies. Läs mer