Annons Annons
Annons Annons

Nytt i Svebiobloggen: Greenpeace ger Sverigedemokraterna argument mot biodrivmedel

Vi fortsätter vår granskning av utspel inför valet, och denna gång gäller det Sverigedemokraterna som 29 augusti presenterade sitt Valmanifest. På miljö- och energisidan finns ett förslag som fick stort genomslag – att sänka priset på bensin med 70 öre. Det ska ske genom en kombination av sänkt skatt och en minskning av reduktionsplikten med 80 procent. Sverigedemokraterna kombinerar alltså ett stycke bensinskattepopulism med en bredsida mot biodrivmedlen.

Att fiska i bensinskatteopinionen är SD inte ensamma om. Det har många partier gjort genom åren, i vanliga fall partier som i valrörelsens slutskede desperat letar efter populära förslag som kan locka marginalväljare. Frestelsen är stor. Jag återkommer till den saken.

SD:s valmanifest innehåller inte några detaljerade formuleringar om den sänkta bensinskatten, utan man får utgå från vad Jimmie Åkesson och SD:s energipolitiska talesperson Martin Kinnunen sa vid presskonferensen där manifestet presenterades. I valmanifestet finns bara en budgetpost som säger att staten ska spara 4 700 miljoner på ”minskade subventioner biodrivmedel” – här handlar det väl om skattebefrielsen för rena och högblandade biodrivmedel.

Bredsidan mot biodrivmedel är något nytt, och kanske ett tecken i tiden. Det mest intressanta i sammanhanget är att Greenpeace nämns som inspirationskälla.

Att sänka kvoten i reduktionsplikten med 80 procent innebär i praktiken att vi bara får kvar en begränsad låginblandning av biodrivmedel. Istället för drygt 20 procent biodrivmedel som vi har idag skulle vi gå ner till under 5 procent. Det är en återgång till läget för tio år sedan. Men samtidigt ungefär som det ser ut i resten av EU.

Läs hela blogginlägget

Vi använder oss av cookies. Läs mer