Annons Annons
Annons Annons

Nytt i Svebiobloggen: Maria Wetterstrand vände debatten om flygbränsle

För några veckor sedan handlade debatten om flygets klimatpåverkan bara om flygskam och att inte flyga alls. Och inför valet förra året var det långa rader av debattörer, inte minst från Maria Wetterstrands eget Miljöparti, som hävdade att biobränsle till flyget var ett slag i luften som inte skulle minska flygets klimatpåverkan alls. Trots biobränsle i planens tankar skulle utsläppen öka. Det var budskapet, grundat på en märklig studie från KTH och Greenpeace.

Nu är det annat ljud i skällan. Alla talar positivt om att byta bränsle i flygplanen, och Maria Wetterstrand har varit med i snart sagt alla ledande media. Dagen Nyheters lördagsbilaga ägnade henne en åttasidors hyllningsartikel. På förstasidan står hon framför en jetmotor ute på plattan på Arlanda – hennes mediakampanj har inte kommit till i all hast. Här handlar det om långsiktig införsäljning både av begreppet bioflygbränsle och varumärket Maria Wetterstrand.

Jag är den första att säga att hon gör ett jättejobb för en god sak. Vi i Svebio eller Svenskt Flyg skulle aldrig kunna få detta genomslag. För det krävs ett känt namn och en genomtänkt argumentation. Maria Wetterstrand har satsat på några enkla budskap, och de har fått fullt genomslag:

  • Att byta bränsle i flygplanen från fossilt till biobränsle ger en påtaglig minskning av flygets klimatpåverkan.
  • Genom ett smart system (reduktionsplikt), kan man se till att få bästa möjliga klimatnytta.
  • Det kommer att finnas bioflygbränsle i tillräckliga kvantiteter och till en rimlig kostnad.
  • Kostnaden för flygresenären blir förvånande liten – 41 kr på en inrikesbiljett 2030, och 250 kr för en interkontinental biljett, i snitt.

Maria Wetterstrands utredning har därmed motsagt en rad av de förenklade och i grunden felaktiga argument som cirkulerat i debatten under de senaste två åren: att det inte finns eller kommer att finnas bioflygbränsle, att det blir för dyrt, och att det inte har någon påtaglig klimatnytta att byta bränsle i flyget.

Vi använder oss av cookies. Läs mer