Annons Annons
Annons Annons

Ökat intresse för biodrivmedel, men det kan gå snabbare

Varför säljs nya bilar som bara går att köra på fossilt drivmedel? Varför kan inte alla bensinbilar inklusive laddhybrid tankas med E85? Varför kan ännu inte alla bilar med dieselmotor tankas med förnybar diesel? Finns det något snabbare sätt att minska utsläppen av växthusgaser från biltrafiken?

Materialen i nya bensinmotorer är valda för att klara höga etanolhalter. Det räcker med en uppdatering av mjukvaran för att de ska klara att tankas med E85. Ford har lanserat sin Ford Kuga för E85. Vilka följer efter? Kommer någon fordonstillverkare att ta initiativet och certifiera en mjukvaruuppdatering för laddhybrider och få ett försprång på en växande marknad för klimateffektiva personbilar.

Allt fler tillverkare av dieseldrivna bilar ger klartecken för tankning av HVO100. Senast i våras var det Volvo som tog steget och godkände drygt 80 000 redan sålda bilar i Sverige för HVO100, samt även för nyförsäljning. Sedan tidigare har Peugeot, Citroën, DS, Mercedes, Isuzu, Nissan, Opel och Toyota godkänt HVO100 i bilmodeller.

Det borde vara möjligt för alla som köper en ny bil att, oberoende av vilken bil jag köper, kunna tanka med förnybart drivmedel, vare sig det är E85, HVO100, RME, biogas eller el.

Marknaden för konverteringar av befintliga bilar till E85 skulle också kunna vara stor. Tekniskt sett är det enkelt och har gjorts tidigare. Men flera leverantörer av konverteringslösningar brände sig för snart tio år sedan då de investerat för att få konverteringsatser testade och godkända. När allt var klart drog staten undan subventionerna för E85-fordon och bränslet blev dyrare än bensin. Marknaden försvann. Berodde det på att staten ville skydda sina skatteintäkter från fossil bensin och diesel? Vem är intresserad av att ta risken att investera för att på nytt göra det möjligt att konvertera till E85 i efterhand, nu när det är intressant för konsumenten?

Intresset för att producera biodrivmedel i Sverige ökar. Jämfört med för ett år sedan är det både fler projekt som byggs och fler som planeras. Senast i maj meddelade Setra och Preem att de investerar för att göra biodrivmedel av sågspån. En liknande anläggning ska byggas i Finland. I Norge finns flera spännande projekt kopplat till skogsindustri. Vi kan konstatera att ryktet i media om att produktionen av biodrivmedel i Sverige uteblir var felaktigt. Intresset ökar både i Sverige och i våra grannländer.

Text: Anders Haaker


Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3-2019 som du hittar i vårt bibliotek med e-tidningar

Vi använder oss av cookies. Läs mer