Annons Annons
Annons Annons

Svebiobloggen: Klimatpolitik på rull – men inte alla är glada

Det har gått ett par veckor sedan regeringen lade sin budget. Jag tror inte alla i Sverige förstått vilken radikal omläggning som ligger framför oss när det gäller hur vi ska köra och driva våra bilar och lastbilar.

Traffic Stockholm

Foto: iStock

Regeringens besked om reduktionsplikten, kravet på ökad inblandning av biodrivmedel, innebär närmast totalt bränslebyte för den tunga trafiken och dieselbilarna de närmaste tio åren. Bensinbilarna halkar visserligen efter, men det går att åtgärda om vi genomför konvertering av en stor del av bensinbilsparken till etanoldrift. Dessutom ska Sverige ta ledningen när det gäller att ställa krav på inblandning av biokomponenter i flygbränslet. Här är vi först i världen med tydliga besked till flygbolagen.

Regeringen och samarbetspartierna visar vägen och oppositionen i riksdagen ställer upp, även om Moderaterna markerar att de vill ha mer elbilar och fortsatt kärnkraft. Från vänster markerar man att det är långt kvar till nettonoll-utsläpp 2045. Men i stort finns det politisk enighet om att Sverige ska genomföra ett byte från fossila bränslen till biobränslen och annan förnybar energi i transportsektorn.

Vi ska genomföra samma resa i trafiken som vi redan genomfört i uppvärmningen av våra bostäder och andra byggnader. Klimatomställningen i transportsektorn är på rull, och alla är med på tåget, för att använda ett par klyschor.

Läs hela blogginlägget hos Svebio

Vi använder oss av cookies. Läs mer