Annons Annons
Annons Annons

Svebiobloggen: Vi klarade snuset i EU – nu gäller det biodrivmedlen

Ibland får man ett intryck av att Sverige inte riktigt är med i EU. Men vi är faktiskt fullvärdiga medlemmar sedan 1995 med samma rätt och möjlighet som alla andra medlemmar att bestämma EU:s politik. Vi måste inte alltid rätta oss efter diktat ”från Bryssel”. Eftersom vi nästan alltid bidrar lojalt till EU:s politik borde vi med viss rätt någon gång få igenom ett beslut som går i vår riktning. Inte minst om syftet med vår politik är att arbeta för ett långsiktigt EU-mål.

Ettans snusSverige har sedan många år tillbaka legat i fejd med EU-kommissionen om beskattningen av biodrivmedel. Nu är det kritiskt läge – igen. Om vi inte får gehör för vår linje kan vi tvingas avskaffa skattebefrielsen för E85, ren biodiesel och stora delar av vår HVO från 31 december 2020. Det kommer att slå ut de här bränslena från marknaden. Effekten blir kraftigt höjda utsläpp av fossil koldioxid från transportsektorn. Sveriges Radio har slagit larm, bland annat med reportage om bussarna i Göteborg, som till stor del går på biodiesel.

Att slåss för biodrivmedlen borde vara minst lika prioriterat för Sverige som en gång kampen för snuset – som den gången blev lyckosam. Sverige fick ett undantag.

EU:s regelverk är inte alltid helt logiska – för att uttrycka sig snällt. Tobaksdirektivet från 1992 innehåller exempelvis ett förbud för tobak för oralt bruk med undantag för tobak som kan rökas eller tuggas (!). Tuggtobak är alltså tillåtet, men däremot inte snus. Och cigaretter där man drar ner giftig luft i lungorna är OK, även om det införts allt fler restriktioner kring dem. Men Sverige lyckades alltså förhandla sig till ett snusundantag vid inträdesförhandlingen innan vi gick med i EU 1995. Också därefter har vi lyckats hävda snusundantaget i EU-domstolen, senast i ett utslag 2018. Men snuset kan bara säljas i Sverige, och i Norge. I Schweiz har man haft förslag om att avskaffa landets snusförbud, och Swedish Match säljer också ”moist snuff” i USA, både som lössnus och i portionsförpackningar.

Snusfrågan visar alltså att det är fullt möjligt att få ett undantag från EU:s direktiv och regelverk. Men det kräver en politisk insats. Det räcker inte att regeringens tjänstemän och den svenska representationen i Bryssel argumenterar med utgångspunkt från de befintliga regelverken, utan ledande svenska politiker måste agera på hög nivå för att visa att det är politiskt allvar.

På samma sätt som tobaksdirektivet inte är logiskt i alla delar är inte heller regelverket för beskattning av drivmedel det. EU-juridiken är inte enkel i det här fallet. Det finns dels ett energiskattedirektiv, dels statsstödsregler.

Läs hela blogginlägget

Vi använder oss av cookies. Läs mer