Alla ämnen
Transport

Preem miljardsatsar på förnybart flygbränsle till Europa

Preem miljardsatsar på förnybart flygbränsle till Europa
Preems ICR-anläggning i Lysekil ska byggas om. Investeringen om 5,5 miljarder kronor ska förverkligas genom en kombination av eget och externt kapital. Fotograf: Thomas Ögren

5,5 miljarder kronor. Så mycket ska Preem ytterligare satsa på en ombyggnad av raffinaderiet i Lysekil.

Den stora investeringen placerar Preem högst upp i ligan över hållbara flygbränsleproducenter i norra Europa. Bolaget blir även en av de största producenterna av biodrivmedel för vägtransporter.

Raffinaderiet i Lysekil ska börja byggas om under 2024 och planeras vara klart 2027. Totalt kommer Preem producera ytterligare 1,2 miljoner kubikmeter förnybart jetbränsle och biodrivmedel – 600 000 kubikmeter SAF och 600 000 kubikmeter HVO.

Detta kan jämföras med dagens totala kapacitet om cirka 530 000 kubikmeter per år.

Magnus Heimburg, vd på Preem.

– Det känns fantastiskt roligt att vi på Preem beslutat om en av de mest betydelsefulla klimatinvesteringarna i Sverige. Efterfrågan på förnybara flygbränslen ökar snabbt, och vi för redan nu dialoger med flera stora flygbolag. Marknaden drivs av både ökad medvetenhet och gemensamma regelverk i EU. Med investeringen positionerar vi även Sverige som ett av Europas viktigaste producenter av förnybara flygbränslen, säger Magnus Heimburg, vd för Preem.

Minskar sin fossila produktion

Samtidigt som bolaget storsatsar på förnybart drivmedel, minskar de också sin fossila produktionskapacitet med 1,2 miljoner kubikmeter.

Det blir en riktig vinst för klimatet, då man beräknar att investeringen leder till en utsläppsminskning om 2–3 miljoner ton koldioxid per år i användarled och 200 000 ton koldioxid per år lokalt vid raffinaderiet i Lysekil.

Från diesel till SAF och HVO

Miljötillståndsprocessen för ombyggnationen av ICR-anläggningen pågår. Mark- och Miljödomstolen väntas fatta beslut i ärendet under senvåren 2024.

Det är Preems ICR-anläggning (IsoCracker) som ska byggas om. I dag används den för produktion av diesel, men från 2027 kommer den istället producera biojet och SAF samt HVO.

– Genom att bygga om existerande anläggningar tar vi tillvara på den verksamhet och infrastruktur som redan finns uppbyggd vid och kring raffinaderiet. Detta är den i särklass mest hållbara strategin för oss som bolag att bidra både ekonomiskt och miljömässigt till omställningen, avslutar Magnus Heimburg.

Preem genomför också en annan stor satsning – Synsat-projektet, som väntas stå färdigt under 2024, med en förnybar produktionskapacitet om cirka en miljon kubikmeter.

Totalt kommer de två projekten öka Preems produktionskapacitet av förnybara drivmedel till 2,5 miljoner kubikmeter per år. Investeringarna kommer tillsammans kosta cirka 10 miljarder kronor.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy