Transportföretagen, Svebio och Skogsindustrierna berättar vad de anser om det nya reduktionspliktsbeslutet.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
Transportföretagen: ”Regeringen går för långt”
Transportföretagen kommenterar regeringens förslag om sänkning av reduktionsplikten.
Transportföretagen har sett med oro på utvecklingen och har länge efterfrågat en broms och nystart av reduktionsplikten.
– En förändring är helt nödvändig, men vi anser att regeringen går för långt med en sänkning av nivån till 6 procent. Vi anser också att det är anmärkningsvärt att regeringen inte signalerar hur utvecklingen ska se ut efter mandatperioden. I en så viktig fråga som den gröna omställningen behöver transportsektorn tydliga och långsiktiga spelregler, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
– Transportföretagen har i dialog med regeringen presenterat beräkningar av vilka nivåer som krävs för att Sverige, i första hand, ska klara sina ambitiösa krav och åtaganden gentemot EU. Beräkningarna visar att regeringen kunde ha återgått till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes och att en framtida utvecklingen mer tar hänsyn till verkliga förutsättningarna för exempelvis utbudet av biobränsle, fortsätter Dahlsten.
Svebio om reduktionspliktsbeslutet: ”Ett onödigt trendbrott för bioenergin”
För biodrivmedelsbranschen utgör beskedet om att kraftigt sänka kraven på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel ett onödigt trendbrott. Svebios beräkning visar på att utsläppen inom reduktionsplikten kommer att öka med fyra miljoner ton koldioxid per år. Det är första gången som en svensk regering föreslår åtgärder som begränsar användningen av biobränslen. Svebio är mer positiva till Centerpartiets förslag.
– Centerpartiets förslag om reformering av reduktionsplikten är ett klokt förslag som borde prövas utan politiska skygglappar av alla partier i riksdagen, säger Gustav Melin.
EU:s ändrade statsstödsregler gör det möjligt att ta bort den koldioxid- och energiskatt som idag läggs på biodrivmedel inom reduktionsplikten. Det är en första rimlig och logisk åtgärd som alla bör kunna stödja, skriver Svebio i ett pressmeddelande.
Skogsindustrierna om reduktionsplikten: ”Risk för ett tapp i långsiktiga investeringar”
Konkurrenskraftiga och hållbara transporter är viktiga för skogsindustrin. Men en tillfällig ändring av reduktionsplikten får inte ske på bekostnad av långsiktigt arbete och långsiktiga investeringar för den gröna omställningen och för svensk biodrivmedelsproduktion. Skogsindustrierna anser därför att reduktionspliktens konsekvenser för klimat och samhällsekonomi behöver en grundlig utredning.
En minskad reduktionsplikt innebär ökade koldioxidutsläpp. Detta kan komma att påverka Sveriges möjligheter att klara EU:s plan om en minskningen av koldioxidutsläpp med 55 procent till år 2030.
– För att fasa ut det fossila krävs stabila och genomtänkta spelregler som gör att industrin vågar investera. Men även ordentliga konsekvensanalyser av både höjd, och sänkt reduktionsplikt krävs, säger Mårten Larsson, ansvarig för bioenergifrågor på Skogsindustrierna.