Annons Annons
Annons Annons

Tätortsnära flisning roligare än att köra skogsmaskin

Den tredje maj står Adam Bergkvist från AWA Energi med en lastbilshugg i ett villaområde i Täby och flisar grot i en container. Mattias Vikander, en av tre delägare i AWA Energi, är också på plats för att hämta containern och se till att den kommer till Fortum Värmes kraftvärmeverk i Brista.

Mattias Vikander och Adam Bergkvist från AWA Energi är flisentreprenörer som kör på uppdrag av bland andra Engqvist Skog. Avverkningsrester från Täby kommun går till Fortum Värmes kraftvärmeverk i Brista.

Mattias Vikander och Adam Bergkvist från AWA Energi är flisentreprenörer som kör på uppdrag av bland andra Engqvist Skog. Avverkningsrester från Täby kommun går till Fortum Värmes kraftvärmeverk i Brista.

Jag har precis börjat köra lastbilshugg efter att ha tagit körkort för lastbil. Tidigare har jag kört skogsmaskin och är utbildad som skogsmaskinförare, berättar Adam Bergkvist.

Roligare med flishugg

Det är roligare att köra flishugg än skogsmaskin. Med en flishugg är det mer utmanande och lite mer finlir, man ska plocka upp och det ska se snyggt ut efteråt. I skogen kan du sleva och köra runt utan att det gör så mycket. Det kommer alltid folk som tycker att det bullrar och dammar men det får man tugga i sig, säger Adam Bergkvist.

Gott om jobb

– I dag kör vi på uppdrag av Engqvist Skog, vi flisar avverkningsrester från Täby kommun. Det har varit gott om jobb hela vintern men nu när det går mot varmare tider blir flisuppdragen färre. Då får vi hitta andra uppdrag istället, bland annat kör vi asfalt under sommaren. Man lägger också en del flis på upplag under sommaren för att säkerställa leveranserna under vintern. Om huggen går sönder någon vecka kan vi i alla fall leverera flisvolymer från det upplag vi har byggt upp, förklarar Mattias Vikander.

Avtal om leveranser

Förutom ett avtal med Engqvist Skog har AWA Energi även en överenskommelse med Karl Hedin som reglerar hur stora volymer företaget kan räkna med att flisa under ett år. Företaget kör åt många kommuner i Stockholmsregionen bland annat Täby och Järfälla.

– Vi kör även åt aktörer som håller på med trädfällning i regionen som till exempel Handen Skog och ABC Skog. När de får fram avverkningsrester säljer de till Engqvist Skog och vi flisar och levererar materialet, säger Mattias Vikander.

Mindre grot från avverkningar

AWA Energi tar uppdrag i hela Uppland och har funnits sedan 2007.

AWA Energi har kört två säsonger med en Bruks 806 CT flishugg monterad på en lastbil från Volvo. Huggen är byggd på en ram och drivs av en egen motor, vilket gör att huggen kan ställas av och att lastbilen kan användas till annat.

AWA Energi har kört två säsonger med en Bruks 806 CT flishugg monterad på en lastbil från Volvo. Huggen är byggd på en ram och drivs av en egen motor, vilket gör att huggen kan ställas av och att lastbilen kan användas till annat.

– Det har varit lite upp och ner men ändå ganska stabilt med grotuppdrag under åren. Men grot tas inte ut på alla objekt vid avverkning i dag. På mindre avverkningsobjekt kanske det inte är lönt att ta ut grot. Med varmare vintrar på senare år har det varit blött i markerna, då behöver maskinerna köra på riset och då går det inte att ta ut. Det lite lägre priset på senare år har gjort att det har blivit tuffare och då är det inte lika intressant att ta fram grot i alla lägen, säger Mattias Vikander.

Färskt grot

AWA Energi kör mycket färskt grot i kommunerna. Det beror på att materialet behöver tas bort av två skäl. Dels förekommer det att folk slänger sopor i högarna om de ligger för länge, sopor kan skada flishuggen och dels kan det hända att någon får för sig att tända eld på högarna om de blir liggande för länge.

Bytt flishuggar ofta

– Sedan vi startade företaget 2007 har vi bytt huggar ofta för att anpassa oss till marknaden. Vi började med traktordriven hugg, men nu är det bara lastbilsmonterad hugg som gäller, för att kunna vara flexibla och förflytta oss över ett större område. Det är en tydlig utveckling under de här åren, säger Mattias Vikander.

AWA Energi har i dag fyra lastbilar och en rambyggd hugg.

Förra säsongen hade vi två huggar. Det har inte varit mindre att göra denna vinter utan vi har märkt att vi klarar jobbet med en hugg men om efterfrågan ökar finns det utrymme för ytterligare en hugg.

AWA Energi använder i dag en Bruks 806 CT flishugg.

– Den har gått bra de två första säsongerna, det har inte varit så mycket underhåll och service. Skillnaden mot den tidigare maskinen är att den här har en egen motor som driver huggen. Många lastbilshuggar drivs av lastbilmotorn men vi valde att satsa på en hugg med egen motor. Fördelen är att det inte blir ett specialbygge. Vår nya hugg är byggd på en ram så att vi kan ställa av huggen och använda lastbilen till något annat. Om det skulle bli fel på lastbilen kan vi flytta huggen till en annan. Det blir också lättare att sälja huggen eller lastbilen var för sig. De traditionella lastbilshuggarna har varit svårare att sälja när det är dags att byta. Mått och vikt på de specialbyggda lastbilshuggarna gör också att de enbart passar i Sverige, vilket begränsar eftermarknaden, säger Mattias Vikander.

Framtidstro

– Jag tror vi kommer att fortsätta som flisentreprenörer  men vi planerar inte mer än ett år i taget i den här branschen. Det ser bra ut nu och vi kommer att ha full
sysselsättning, avslutar Mattias Vikander.


Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3

Vi använder oss av cookies. Läs mer