Den tyska krantillverkaren Sennebogen har genom sin svenska återförsäljare OP System framgångsrikt sålt en av sina största kranar till Sölvesborgs hamn. För att komplettera kranleveransen beställde de också ett kraftfullt gripverktyg från det svenska företaget HSP Gripen – en Gripen 500T som är den första i sitt slag som levereras av företaget.
Kranen Gripen ska monteras på väger 300ton och kan hantera vikter på uppemot 50ton. En fullastad Gripen 500T hanterar 10-12ton virke som en jämförelse! Virkeshantering på dessa applikationer kräver specialanpassade verktyg för optimal hantering, vilket är något Gripen har i sitt DNA och en stor anledning till att man fick detta uppdrag.
Gripen 500T mäter imponerande 5,4 meter mellan klorna, är 1,3 meter bred och väger 6,6 ton. Kunden har specifikt begärt extra klobredd för att säkerställa stabilitet och optimal funktion i sin timmerhantering. Den här typen av applikationer utsätts för höga belastningar, vilket kräver en design i den här skalan.
Tillverkningen av verktyget krävde stor noggrannhet och expertis.
Gripen 500T tillverkas i flera delar, vilket gjorde att HSP Gripen kunde hantera den smidigt i sin anläggning. Och det har varit ett omfattande jobb – enbart svetsjobben tog en månad för två skickliga svetsare.
500T testades slutligen på företagets anläggning och lastades på en lastbil för transport till sin slutdestination, hamnen i Sölvesborg.
– Det var med viss spänning som testerna genomfördes, för att se om allt skulle fungera som det var tänkt. Men det gjorde det. Det handlar om tur och tajming, säger Tomas Jonsson, ägare till HSP Gripen, med glimten i ögat.
Affären är inte bara en framgång för de inblandade företagen, utan öppnar också möjligheten för fler hamnar att investera i liknande kranar och tillhörande verktyg för att optimera sina materialhanteringsprocesser.
– Det är inte många tillverkare som erbjuder gripverktyg i den här storleksklassen, särskilt inte i Sverige och Norden, så vi ser självklart fram emot att kunna erbjuda den här produkten till fler hamnar och terminaler, avslutar Jonsson.
Fakta
Vid andra världskrigets slut omsattes cirka 100.000 ton varor
Hamnverksamheten av någon betydelse i Sölvesborg kan härledas tillbaka till 1600-talet när Hanseförbundets makt försvunnit. År 1670 hade stapelrätten försvunnit i staden och sjöfarten gick en dyster tid till mötes. 1700-talet var ett förlorat århundrade för sjöfarten och det var först på 1800-talet som exporten med egna fartyg påbörjades. År 1839 anställdes en hamnfogde som skötte hamnens finanser. År 1851 ankom 185 fartyg till hamnen.
År 1801 anlades det första varvet i Sölvesborg och under hela 1800-talet byggdes av och till fartyg i Sölvesborg men det var först mot slutet av århundradet som nybyggnationen tog fart.
Varvets glanstid var på 1950-talet. I början på 1980-talet lades varvet ned.
Första hamnordningen för Sölvesborg återfanns år 1881 och första hamnstyrelsemötet ägde rum 1905.
Vid tiden för andra världskrigets slut så omsattes ca 100.000 ton varor över hamnen, denna volym har sedemera ökat och omfattar nu i början av 2000-talet ca 800.000 ton.
Sölvesborgs Stuveri & Hamn AB bildades år 1990 och har idag ansvaret för den totala hamnverksamheten i Sölvesborg.