Det nordiska energibolaget St1 bygger ett bioraffinaderi i Göteborg som väntas stå klart under försommaren 2024. Totalt ska 200 000 ton biodrivmedel produceras årligen, varav cirka 60 000 ton kan vara flytande biojetbränsle.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
– Just nu testar vi förbehandlingsanläggningen. Vätgastester har redan genomförts. Utvecklingen går enligt plan, i vår kan vi vänta oss pompa och ståt under invigningen av anläggningen, säger Per-Arne Karlsson, direktör public affairs, St1 Sverige.
St1 jobbar både med flyg- och transportsektorn – två sektorer som bolaget tror har behov av flytande bränsle en lång tid framöver.
– Vi bejakar elektrifieringen inom transportsektorn, men tror att de tunga transporterna kommer ha ett behov av flytande bränsle i alla fall under de närmaste 10 – 15 åren. Vi vet att flyg- och sjöfarten kommer behöva hållbart bränsle framöver, menar Per-Arne Karlsson.
Tidigare ryktades det om att ni planerade bygga ännu en biodrivmedelsanläggning med byggstart 2025 – vad händer med denna?
– Det kommer vi inte göra. Vår ägare sa detta för några år sedan, att vi parallellt undersöker möjligheterna för en till anläggning, men det var aldrig officiellt. Med de regler vi har i Sverige i dag går det inte att fatta ett sådant beslut, säger Per-Arne Karlsson och fortsätter:
– Jag tycker man kan säga att vi inte hamnade i sjön för att regeringen sänkte reduktionsplikten, men det blev lättare och tydligare för oss att välja väg framåt.
Vad tyckte ni om beslutet?
– Det blev tyvärr fel fokus i frågan. Man pratade bara om att få ned drivmedelspriset, säger Per-Arne Karlsson.
Satsar på flygbranschen
St1 tar nu sikte mot produktion av bland annat elektrobränsle. Tillsammans med Vattenfall genomför St1 en förstudie där de undersöker möjligheter för användning av havsbaserad vindkraft för att producera en miljon kubikmeter elektrobränsle årligen, med början år 2029.
Volymen motsvarar till exempel den årliga flygbränsleförbrukningen vid Arlanda.
St1 är också 50-procentig delägare i SCA Östrand Biorefinery, ett raffinaderiprojekt i Östrand som 2021 fick miljötillstånd för produktion av 300 000 ton biodrivmedel baserad på svartlut.
– Tekniken har börjat sätta sig, så det är här våra stora investeringsplaner ligger, säger Per-Arne Karlsson.