Ofta går det att förlänga livslängden på en fordonsvåg i stället för att slänga den gamla vågbryggan av betong och installera en ny. Bra för ekonomin och bra för klimatet. Detta har Tamtron tagit fasta på när de satsar på att växa på fordonsvågsmarknaden med ny ”State of the art”-teknik.
Tamtron erbjuder nu alla fordonsvågsägare en möjlighet att återbruka en fordonsvåg genom att förlänga livslängden på den och samtidigt få tillgång till banbrytande ny teknik som inte kräver dyra förarterminaler.
Att installera en ny fordonsvåg kostar en hel del. Tamtron kan nu i stället erbjuda en uppgradering bestående av renovering av den befintliga vågbryggan, retrofit-installation av en IoT-enhet med ett nyutvecklat molnbaserat vågprogram som alltid är uppdaterat och där förarterminalen finns i mobilen samt erbjuda ett service- och kalibreringsavtal.
Den nya tekniken innebär att en vägning kan hanteras via t.ex. en smartphone och vågägaren behöver inte bekosta dyra förarterminaler som ofta går sönder. Oftast kan denna uppgradering genomföras utan att en nyverifiering behöver göras.
Nu har vi pusselbitarna på plats och kan erbjuda ägare av fordonsvågar att uppgradera sin befintliga fordonsvåg och förlänga livstiden i stället för att göra en dyr nyinvestering. Vi har system både för dynamisk vägning (Motus) och för statisk vägning (One scalex) och vi har rekryterat personal med lång erfarenhet av fordonsvågar. Säger Thomas Larsson, VD vid Tamtron AB.
Klimatnytta och affärsnytta
– Det kan låta som green-washing men det är det inte. En fordonsvåg har en livstid på kanske 10 – 30 år, mycket beroende på hur den underhålls. Genom att förnya lastceller och kablage, justera in vågbryggan samt förse fordonsvågen med ett modernt vågprogram kan man ge fordonsvågen ytterligare 10 år utan problem. Bra för ekonomin och bra för klimatet då betong genererar en hel del koldioxid vid cement-tillverkningen.
Med en modern molnlösning där användargränssnittet finns i en smartphone eller en fordonsdator inne i lastbilshytten slipper man stora kostnader för förarterminaler och chaufförerna får en bättre arbetsmiljö. Dessutom innebär den molnbaserade tekniken att öppettiderna för en våg inte behöver begränsas av arbetstiden för personalen på plats vilket ökar trafikkapaciteten per dygn över en våg. Fortsätter Larsson.
Mätdon kräver regelbunden kontroll
– Tamtron är även ackrediterade att utföra Återkommande kontroll av både fordonsvågar och hjullastarvågar, en viktig punkt då vågen är ett mätdon där det ofta krävs regelbunden kontroll utförd av en ackrediterad aktör. Avslutar Larsson