Sverige siktar på att bli ett av världens första fossilfria länder genom att 2045 få bort alla utsläpp av växthusgaser. I en storsatsning är Skogforsk en av flera aktörer som ska bidra till att målet nås, bland annat genom att öka användningen av biodrivmedel i godstrafiken.
Transportsektorns omställning är en nyckel för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmålen. Det är också bakgrunden till forsknings- och innovationsprogrammet Triple F (Fossil Free Freight), som fokuserar på ett fossilfritt godstransportsystem, bland annat genom att öka andelen biodrivmedel i godstrafiken.
Trafikverket har initierat och finansierar huvuddelen av programmet som totalt omfattar närmare 400 miljoner kronor, varav cirka 100 miljoner kronor kommer från näringslivet och andra samhällsaktörer. Fokus riktas mot tre stora utmaningar: Ett mer transporteffektivt samhälle, energieffektiva och fossilfria fordon och farkoster samt ökad andel förnybara drivmedel.
Skogforsk är med som partner i programmet och avser medverka i flera projekt under perioden.
Vi har väldigt bra data över skogsbrukets transporter. Med de data kommer vi kunna beskriva hur skogsbruket transporterar 80 miljoner ton skogsråvara idag, och hur vi skulle kunna göra imorgon med mer biodrivmedel, eldrift och självkörande fordon, säger Gert Andersson som är programchef på Skogforsk.
Programmet är ett samarbete mellan forskning, näringsliv och offentliga samhällsaktörer och ska löpa över de närmaste tolv åren. Det är uppbyggt med en programledning från CLOSER/Lindholmen Science Park, VTI och RISE som leder utveckling inom Teknik, Logistik och Policy. Konsortiet är sammansatt av ett 50-tal aktörer från varuägare, transportörer, offentliga aktörer, högskolor och universitet, institut och övriga som alla har en hög ambition att tillsammans göra skillnad.
Publicerades först i Bioenergi nr 4-2018