För ett par månader sedan lanserade Morbark två mindre horisontalmatade krossmaskiner, 2400X och 3000X.
Normalt sett brukar Morbark erbjuda stora maskiner med hög effekt, 1000–1200 hk.
– De här maskinerna är betydligt mindre och tänkta för kunder som mindre återvinningsanläggningar och sågverk. Maskinerna är byggda för trämaterial i första hand som returträ, grot och kompost. Det ska bli spännande att se vilken respons vi får från marknaden på dessa maskiner, säger Anders Bruks.
Godkända i EU
Maskinerna är självklart CE-märkta och klara för trafikregistrering i 80 km/h vilket innebär att de är utrustade med axlar, bromssystem, elsystem, underkörningsskydd, belysning och allt som krävs för att maskinerna ska vara godkända inom EU.
Övergripande utveckling
Morbark har förnyat designen helt och hållet och gjort maskinerna mer användarvänliga. De är enklare att serva och reparera. En del tekniska detaljer i maskinerna har setts över och förbättrats. Maskinernas design har också förändrats.
Bakgrunden till översynen är att Morbark förvärvades av Stellex Capital under 2016. Därefter startade en genomgripande översyn av produktionen och produktprogrammet. De nya ägarna investerade stort i fabriken och utvecklade en ny generation av Morbarks maskiner kallad Generation X. Först ut blev den horisontalmatade krossen Wood Hog 3400X som presenterades våren 2017. Den har i dag tillverkats i närmare 100 exemplar. Därefter presenterades skivhuggen 24X under 2019 och de horisontala krossarna Wood Hog 6400X under 2019, samt senast 2400X och 3000X under 2020.
Lägre driftkostnader
Driftkostnaderna för maskinerna har sänkts genom flera nya tekniska lösningar.
– Ett stort dilemma inom krossning är att det kan komma skrot i krossen. När det kommer in stora järnföremål smäller det och något måste ge sig, antingen maskinen eller järnföremålet. Ofta är det såll och rotor som slås sönder och maskinen tvärstannar med följd att turbon inte får någon kylning, motorn får ingen kylning med motorskador som följd.
I Generation X finns en ljusterbar momentbegränsare som sitter i remskivan. Den kan lösa ut på en bråkdel av en sekund. Rotorn stannar och motorn kan fortsätta att gå ner i tomgångsvarv på ett kontrollerat sätt. Sedan kan föroreningen plockas ur och maskinen startas igen. I värsta fall har en tand eller tandhållare i krossen slagits sönder, förklarar Anders Bruks.
Jobbar med ljudet
När det gäller bullernivåer är Morbark inte lika långt fram som vissa europeiska tillverkare.
– Både vi i Sverige och på Morbark i USA har insett vikten av att minska bullernivåer och vi håller på att jobba med det och det har blivit bättre framförallt på de mindre maskinerna. Det har att göra med att de ofta används i mer ljudkänsliga miljöer. Vi tittar även på de större maskinerna för att se vad vi kan göra för att dämpa bullret. Vi har gjort en mätning med ett akustiskt konsultbolag före sommaren. Vi tittade på olika tekniska lösningar för att dämpa bullret och vi har hittat några intressanta lösningar som vi ska gå vidare med, säger Anders Bruks.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 4-2020 som finns att läsa som e-tidning här.