En bonusbil är inte en miljöbil om det är en laddhybrid på fossil bensin. Ändå är det vad Thomas Eneroth, Infrastrukturdepartementet, föreslår för myndigheters bilar den 4 december. Den nya miljöbilsdefinitionen, som sätter branschens standard, ska utgå från Förordningen om bonusbilar, med högst 70 g CO2 per km i utsläpp (enligt körcykeln WLTP).
Laddbara, vätgas och gasbilar blir därmed också miljöbilar. Varför använda koldioxidutsläpp som mått och ändå diskvalificera rena, flytande biodrivmedel? För vi ska väl främja ett bättre klimat, inte dyr teknik? En laddhybrid kan ha en bonus på mer än 25 000 kronor och räknas som miljöbil, trots att den inte är fossiloberoende när den körs med bensin. Det kan jämföras med VW Up! på biogas, bäst i klassen med 48 g CO2, endast
10 000 kronor i bonus. Varför premierar inte staten rättvist?
Fler saker hänger inte ihop. Miljöpartiet införde miljözoner för att värna om stadsluften. Men enligt en schweizisk studie släpper moderna bensinmotor ut 10-100 gånger mer fina sotpartiklar i verklig körning än testad diesel. I Stockholm kommer 45 procent av NOx-utsläppen från lastbilar. Skulle gällande krav på dessa efterlevas nås kvalitetsmålen. Ändå ska främst äldre dieselbilar utestängas? Är det egentligen bilfientlig politik vi ser uttryck för?
Miljöpartiets förslag om efterkonvertering av bensin till etanol och biogas kommer dock inte en dag för tidigt. Men måste följas upp med ändrad malus – fordonsskatten många inte förstått. Nästa år höjs den mycket kraftigt. Audi Q5 diesel kommer kosta över 12 000 kronor per år, tre första åren! 421 procents ökning sedan 2014! Skattesmäll som heter duga.
Detta kommer ”kraftigt öka skatten på klimatvärstingarna”, skriver Lorentz Tovatt (MP), klimatpolitisk talesperson, på Twitter. Men varför bestraffa de som tankar HVO100? För husbilsbranschen är skattesmockan ett riktigt blysänke. En ny husbil kommer att kosta 28 000 kronor per år de tre första åren. En husbil som rullar i snitt bara 600 mil per år? Vad?
Diesel har en fortsatt, orättvis svart stämpel. Audi har en ny motor som ger endast 16 µg/km NOx mot gränsvärdet 80 µg/km (Euro VI), redan det lågt. Frågan är om vi får se den. Audi meddelade 26 november att de ska minska med 9 500 anställda och spara sex miljarder euro. Politikerna premierar eldrift genom hårda krav. Detta kostar på. Biltillverkarna sparkar anställda för att utveckla elbilar. Är det bra politik?
Volkswagen utvecklar motorn fram till 2026 sedan är det stopp. EU:s direktivkrav på effektivisering omöjliggör motorn då EU räknar förnybara drivmedel som fossila. Scanias vd Henrik Henriksson kallade detta ”bullshit” och ”hål i huvet”!
I dagsläget finns cirka 100 000 laddbara bilar, 2,0 procent av 4,87 miljoner registrerade. De bilar som säljs idag rullar i snitt i 17 år och flera miljoner motorer gör det även 2030. Det är alltså viktigare att ersätta fossilt än börja köra elbil. Men det tycker inte politikerna. Vilka drabbas av skattehöjningarna? Tycker du politiken är bra och rättvis?
Text: Tomas Ekbom, Programdirektör BioDriv, Svebio
Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 6-2019 som finns att läsa som e-tidning här