Volvo har sålt ett trettiotal lastbilar för flytande metangas i år på den svenska marknaden.
– Dessutom har vi två lastbilar för utlåning under hösten. Försäljningen kommer att gå upp nästa år, säger Jan Strandhede, lanseringsansvarig för de nya lastbilarna för flytande metangas.
Det är många stora företag som precis som Axfood har ett antal lastbilar i testfas för närmare utvärdering. Volvo har sålt ett trettiotal lastbilar för flytande metangas i år sedan tillverkningen satte igång i somras.
– Det är ungefär som vi hade kalkylerat och vi räknar med att försäljningsvolymerna kommer att gå upp under nästa år, säger Jan Strandhede.
Livsmedelsbranschen viktig
Livsmedelsbranschen är en viktig kundkategori för den nya lastbilen för biogas.
– De kan använda biogas som drivmedel för att köra ut produkterna. Metangasen är gjord på avfall från reningsverk eller matavfall. En restprodukt från biogastillverkningen är biogödsel som i sin tur kan användas som gödning på åkrarna. Detta är ett bra exempel på cirkulär ekonomi. Det gör att jag tror att livsmedelsbranschen kommer att gå före i introduktionen av fordon för flytande biogas, förklarar Jan Strandhede.
Regional transport
De fem nya lastbilar för flytande metangas som Axfood tar i drift under hösten, fyra från Volvo och en från Scania, kommer att köras regionalt och tanka i respektive region. I Göteborg och Jönköping är Fordonsgas leverantör, i Helsingborg levererar Öresundskraft och i Örebro är det Aga som levererar.
Högre kostnad
– Lastbilen från Volvo kostar cirka 480 000 kronor mer jämfört med en vanlig dieselbil men Klimatklivet har stått för 50 procent av merkostnaden. Biogasen är också dyrare i inköp. Med den förbrukning vi har kommer varje bil att blir cirka 100 000 kronor dyrare med 100 procent biogas, säger Helena Blom, transporansvarig på Dagab.
Stöd från Klimatklivet
Ett villkor för att Klimatklivet ska stå för halva merkostnaden är att operatören kan visa, med en uppföljning, att lastbilen kör på minst 50 procent biogas. Eftersom priset för flytande naturgas ligger lägre än priset för flytande biogas påverkar relationen mellan biogas och naturgas totalkostnaden för lastbilen. Körstrategier, körsträckan och avtal med transportköpare påverkar också totalkostnaden.
– Det är inte en lastbil för alla åkerier utan för dem som har möjlighet att köra tillräckligt många mil per år med fordonet, säger Jan Strandhede.
Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 5 – 2018 som du hittar i vårt e-tidningsbibliotek