Livsmedelsföretaget Orkla Suomi, transportföretaget Scandic Trans och Viking Line har börjat med regelbundna frakttransporter med biobränsle i tanken. Längs den gröna fraktkorridoren, på väg och till sjöss, från Fågelmara utanför Karlskrona till Åbo i Finland är utsläppen 90 procent lägre än tidigare.
Felix ketchup, tillverkad av Orkla-koncernen i svenska Fågelmara, har sedan början av juli transporterats till Finland med grönt biobränsle. Transportkedjan börjar vid Nordens största ketchupfabrik varifrån Scandic Trans långtradare kör till Viking Lines terminal i Stadsgården i Stockholm. Långtradarna korsar Östersjön med fartygen Viking Glory och Viking Grace och levererar sin last till Orklas logistikcenter i Åbo.
Minskar med 90 procent
Tack vare biobränslet minskar den totalt 683 kilometer långa transportkedjans koldioxidutsläpp med 90 procent jämfört med fossila bränslen. Scandic Trans tankar sina lastbilar med biobränsle tillverkad av vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO), och Viking Line köper biobränsle från Gasum motsvarande transportens förbrukning.
Enkelt att minska utsläppen
–Inom Orkla-företagen transporteras en stor mängd dagligvaror mellan de nordiska länderna. Biogasprojektet är ett steg på vår hållbarhetsresa. Vårt mål är att vi till år 2030 ska lyckas halvera våra växthusgasutsläpp, räknat från 2016 års nivå. Att minska vår miljöpåverkan är en del av vårt dagliga utvecklingsarbete. Därför är det fantastiskt hur enkelt det var för oss som fraktkund att övergå till den gröna sjökorridoren, säger Mauri Suuronen, chef för försörjningskedjeplanering och logistik på Orkla Suomi.
För varje transport minskar koldioxidutsläppen från 1 512 kg till 102 kg. Årligen innebär detta en utsläppsminskning på cirka 190 ton.
HVO för vägtransport
– Att minska utsläppen har länge varit en viktig fråga inom vägtransporter, och därför har vi satsat på att införa HVO-biobränsle. När nu även överfarten över Östersjön kan ske med biobränsle är utsläppsminskningen revolutionerande. Det viktigaste är att biobränsle kan användas i stor skala och att transportens miljöpåverkan kan rapporteras för varje enskild transport. Transportbranschens rykte i miljöfrågor är inte det bästa, så det är viktigt att visa att hållbara alternativ finns, säger Mikael Löfqvist, VD för transportföretaget Scandic Trans.
För närvarande drivs Viking Glory och Viking Grace huvudsakligen med flytande fossil metangas (LNG), men de är byggda för att också kunna använda biobränsle och framtidens syntetiska bränslen.
Vilja behövs
– Vi har investerat totalt 450 miljoner euro i våra Åbo-fartyg. Tack vare detta har vi nu framgångsrikt startat regelbundna frakttransporter med biobränsle tillsammans med Orkla Suomi och Scandic Trans. Detta är ett fantastiskt och viktigt bevis på kraften i samarbetet kring hållbarhetsåtgärder – det behövs utbud och efterfrågan samt naturligtvis en gemensam vilja att agera klimatsmart. Den gröna fraktkorridoren har väckt stort intresse i hela Norden, och det är bara en tidsfråga innan fler företag ansluter sig, säger Harri Tamminen, fraktdirektör på Viking Line.
Även för passagerar och konferenser
Viking Line erbjuder också sedan över ett år tillbaka passagerare och konferenskunder möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning, och därmed minska utsläppen för sin resa med 90 procent. I år firade rederiet Östersjödagen i slutet av augusti genom att köra på biobränsle på Åbo-linjen under en hel vecka.