Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Utvecklingen av en fossilfri sjöfartskorridor fortsätter

Utvecklingen av en fossilfri sjöfartskorridor fortsätter
Den gröna korridoren mellan Stockholm och Åbo utvecklas av Viking Line tillsammans med Stockholms Hamnar och Åbo Hamn. Foto: Viking Line

Viking Line, Åbo Hamn och Stockholms Hamnar har under ett år samarbetat i projektet grön sjöfartskorridor Stockholm - Åbo, som syftar till att etablera en fossilfri sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo. Nu har parterna lagt en solid grund för projektet och tagit fram en tydlig projektplan för en gemensam väg framåt.

Den 6 februari var årsdagen för starten av arbetet med att utveckla en grön sjöfartskorridor. Projektets  partners och ett stort antal inbjudna aktörer till ett samlades för ett öppet seminarium i Åbo. Resultat, erfarenheter, utmaningar och möjligheter diskuteras utifrån det gemensamma målet att etablera en grön sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo år 2035.

Mellan Stockholm och Åbo

– Vi är mycket nöjda med samarbetet och arbetet som utförts under det första året, säger Magdalena Bosson, vd för Stockholms Hamn. Vi har investerat i infrastruktur för land-el till fartyg under många år och Viking Line är en av pionjärerna. Nu vässar vi våra mål ytterligare tillsammans med övriga parter för att etablera en fossilfri sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo.

Erbjuder biobränsle

– Vi är stolta över att vara en del av detta viktiga samarbetsprojekt för ett renare Östersjön. Vår mest betydelsefulla satsning hittills är att erbjuda alla våra resenärer samt fraktkunder biobränsle för transporter mellan Stockholm och Åbo, vilket minskar utsläppen för deras resor med 90 procent. Därtill är en eventuell batteriinstallation och Elogrids*, som minskar energiförbrukningen, viktiga beståndsdelar i vårt arbete de närmaste åren, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Uppdaterade kalkyler

– En Grön Sjöfartskorridor ger oss möjlighet att främja en hållbar utveckling och minska sjöfartens miljöpåverkan. Under det gångna året har vi påbörjat en mer detaljerad planering av åtgärder relaterade till den gröna sjöfartskorridoren som till exempel uppdaterat kalkylen för vårt koldioxidavtryck och förberett för utveckling av laddningsstationer för tung trafik, säger Erik Söderholm, vd för Åbo Hamn.

Under det första året har parterna identifierat och prioriterat de viktigaste målen och åtgärderna för att minska utsläppen av koldioxid i sjöfarten. En tydlig projektplan med konkreta aktiviteter har tagits fram, som bland annat omfattar:

Viking Line
-Förstudie av batteriinstallation på Viking Grace och Viking Glory
-Installera Elogrids på fartygen
-Öka försäljningen av biogastillägg för transporter mellan Stockholm och Åbo

Stockholms Hamnar
-Nollutsläpp från Viking Lines fartyg vid kaj
-I samverkan med externa aktörer utveckla koncept som kopplar samman den gröna sjöfartskorridoren med hållbara landtransporter till och från hamnen
-Möjlighet för rederier att bunkra fossilfria bränslen

Åbo hamn
-Studie och pilotprojekt för elanslutning vid kaj
-Nollutsläpp från Viking Lines fartyg vid kaj
-Riktlinjer och incitament för hamnoperatörer för nollutsläpp
-I samverkan med externa aktörer utveckla koncept som kopplar samman den gröna sjöfartskorridoren med hållbara landtransporter till och från hamnen
-Möjlighet för rederier att bunkra hållbara bränslen

*Elogrids är ett nätgaller som installeras på fartygsskrov för att minska motstånd och förbättra bränsleeffektiviteten. Det optimerar vattenflödet och minskar virvlar, vilket leder till lägre energiförbrukning.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy