Alla ämnen
Biodrivmedel

Drivkraft Sverige om nya reduktionsplikten: ”Räcker inte”

Drivkraft Sverige om nya reduktionsplikten: ”Räcker inte”
Foto: Pixabay

Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från sex till tio procent för både bensin och diesel. Så svarar Drivkraft Sverige.

Drivkraft Sverige har skickat in sitt remissvar gällande promemorian och ställer sig positiva till höjningen. Men de anser att tio procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.

Drivkraft Sverige anser att det är positivt att reduktionsplikten utvecklas och behålls som styrmedel för att minska Sveriges klimatpåverkan från transportsektorn samt att regeringen och Sverigedemokraterna nu signalerar om en långsiktighet när det gäller reduktionspliktsnivåer fram till och med 2030.

Slutmål på 18-25 procent

Enligt promemorian är syftet med den höjda reduktionsplikten att säkerställa att Sverige uppfyller sitt åtagande enligt EU:s ansvarsfördelningsförordning (ESR). Drivkraft Sverige välkomnar höjningen, men menar att tio procent är en för låg nivå.

– Drivkraft Sverige föreslår en kontinuerlig ökning av reduktionsplikten fram till 2030 med ett slutmål på 18-25 procent beroende på elektrifieringstakten och utformningen av plikten. En sådan successiv ökning av reduktionspliktsnivåerna skulle bidra till att Sverige klarar sitt ESR-åtagande, säger Åsa Håkansson, miljö- och produktspecialist, Drivkraft Sverige.

Välkomnar att el inkluderas i reduktionsplikten

I linje med förnybartdirektivet ska fossilfri el från publika laddningsstationer kunna användas för att uppfylla reduktionsplikten. Även förnybara bränslen av icke biologiskt ursprung som kan blandas med bensin och diesel kan användas för att uppfylla reduktionsplikten enligt promemorian.

– Drivkraft Sverige välkomnar att el och förnybara bränslen av icke biologiskt ursprung, s.k. elektrobränslen, inkluderas i reduktionsplikten. Däremot är det problematiskt att förslaget saknar en konkret beräkningsmetod för elkrediternas bidrag till reduktionsplikten. Vi vet inte heller vad som avses med en publik laddningsstation. När det gäller förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung så behöver regeringen snarast presentera en konkret plan på hur Sverige ska uppfylla delmålet om en procent som finns i förnybartdirektivet, avslutar Åsa Håkansson.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy