Den 7 maj presenterade regeringen i en debattartikel sitt tidigare aviserade förslag att sänka kraven i reduktionsplikten i syfte att sänka priset på bensin och diesel.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
Efter diskussioner har regeringen och SD enats att sänka reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel nästa år. Centerpartiet har presenterat ett motförslag som gör det möjligt att både tanka biodrivmedel och sänka drivmedelskostnaden.
Detaljerna i regeringens förslag kommer presenteras längre fram. Dilemmat är att klara både klimatmålen till 2030 och låga priser på drivmedel. Tidö-partierna skriver att ”bara genom mer ren el, elektrifierade bilar och bättre laddinfrastruktur kan vi på riktigt få bort utsläppen från transportsektorn.”
Men bland annat Naturvårdsverket har räknat på detta och kommit fram till att enbart elektrifiering inte räcker för att nå klimatmålen till 2030.
Höga kostnader
Reduktionsplikten har kritiserats av bland annat Transportföretagen för att ge höga priser på drivmedel.
Frågan är hur reduktionsplikten kan göras om så att klimatmålen kan nås utan att priset på drivmedel blir för högt.
Tanka svenskt-modellen
Ett förslag på detta kom den 11 maj då Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok tillsammans med Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson, Rickard Nordin presenterade några konkreta lösningar. Centerpartiet kallar sitt koncept för ”Tanka svenskt!”-modellen.
– Vi vill göra det möjligt för alla att vara en del av folkrörelsen för klimatet, alla ska kunna ställa om oavsett plånbok och var man bor, sade Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok.
Sänkta skatter
Centerpartiet menar att deras modell både kommer sänka priset på biobränsle och ökar produktionen av det. Förslaget innebär att dagens inbladning av förnybara bränslen fryses på nuvarande nivå och att utformningen för den framtida ökningen av inbladningen görs om.
Samtidigt sänks momsen för biobränsle och avgifter och skatt kopplade till reduktionsplikten justeras.
– Vi måste klara klimatet, säkra nya jobb på landsbygden och sänka priset vid pump. Med Centerpartiets modell kan vi allt detta, sade Demirok.
Europastandard på diesel
Konkret föreslår Centerpartiet avskaffad koldioxidskatt på allt biodrivmedel och sänkt moms på allt biobränsle till 6 procent, samt att reduktionspliktsavgiften sänks.
Utöver det vill partiet att Sverige går över till den europeisk dieselstandarden som kan hantera större inblandning av biobränsle och ger drivmedelsbolagen större utbud av leverantörer. Dessa förslag skulle innebära en sänkning av priset vid pump med fyra kronor per liter.
– Alla måste ha råd att göra bra miljöval och att vara en del av omställningen i Sverige. Med de här förslagen säkerställer vi att biobränslet inte bara blir lösningen för att klara klimatet, utan också lösningen för att få ned priset, säger Rickard Nordin.
Fakta
Centerpartiets förslag i fyra punkter
- Sänka momsen på biobränslen till den lägsta nivån. En sänkning till 6 procent moms borde givet aktuella priser och 30,5 procent reduktionsplikt, sänka priset med cirka en krona.
- Öka utbudet av biobränslen. Skapar en omfattande strategisk reserv av biobränsle som är producerad av svensk råvara, motsvarande hälften av dagens dieselkonsumtion. Staten upphandlar och ställer krav på att den säljs billigt vid pump.
- Sänka reduktionspliktsavgiften. Sänk sanktionsavgiften till 3,20 kronor per kilo koldioxid för de aktörer som inte uppnår den föreskrivna inblandningen. Denna avgift, som idag uppgår till 5,04 kronor per kilo koldioxid har fått en prissättande funktion på marknaden, snarare än alternativkostnad för att leva upp till reduktionsplikten.
- Ta bort koldioxidskatten för biobränslen inom reduktionsplikten. Att skattebefria biobränslen inom reduktionsplikten skulle sänka dieselpriset med en krona per liter vid pump, givet dagens skattenivå och en inblandning på 30,5 procent.
Tryggare försörjning av drivmedel
Efter Rysslands invasion av Ukraina har frågan om strategisk produktion av energi och drivmedel blivit särskilt viktig.
Trots att Sverige har en stor potential att producera biodrivmedel importeras i dag 80 procent av råvaran till vårt biobränsle, mestadels från Europa.
– Centerpartiet vill genomföra förslagen i den nya utredning som ligger på regeringens bord som föreslår att staten beställer svenskt biobränsle av svensk råvara för att skapa en omfattande strategisk reserv. I nästa steg vill vi att statens upphandlar reserven och ställer krav på att den säljs billigt vid pump, det skulle med övriga förslagen som vi presenterar i dag innebära att vi sänker priset på biobränsle samtidigt som vi producerar mer av det, säger Rickard Nordin.