Den 1 januari 2025 höjer Mälarenergi fjärrvärmeavgiften med i snitt tio procent i Västerås och Hallstahammar.
Elnätsavgiften förändras också – men justeringen varierar mellan olika kunder.
Inför 2024 genomförde flera fjärrvärmeleverantörer stora prishöjningar, då biobränslepriserna stigit kraftigt efter Rysslands invasion av Ukraina.
– Mälarenergis höjning i Västerås och Hallstahammar var 11,96 procent och låg i det lägre spannet. Om vi skulle fått full täckning för kostnadsökningarna för fjärrvärmeproduktionen, skulle höjningen inför 2024 legat på 24,8 procent. Mälarenergis förhoppning då, var att de höga bränslepriserna skulle backa tillbaka. Istället har de stabiliserat sig på den nya högre nivån, säger Fredrik Edlund, enhetschef inom Värme.
Tagits fram via Prisdialogen
– Det gör att höjningen år 2025 behöver bli i snitt tio procent i Västerås och Hallstahammar. Prishöjningen har tagits fram via Prisdialogen, som involverar några av våra större kundorganisationer – exempelvis Fastighetsägarna, SABO och Villaägarna – och har godkänts där.
Parallellt med detta är Mälarenergi i full gång med omställningen och att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid – något som också kunderna efterfrågar.
– Det innebär att vi måste intensifiera vårt eget arbete med interna effektiviseringar och här vänder vi på varje sten. Mälarenergis nya underjordiska energilager är ett exempel på hur vi kan öka effektiviteten framåt. Tack vare det kan vi både producera mer el och lagra värmeöverskott från Kraftvärmeverket, för att istället använda värmen när den verkligen behövs – exempelvis riktigt kalla dagar, säger Fredrik Edlund.
Går över till ny modell
Längre fram, senast 1 januari 2027, kommer Mälarenergi Elnät att gå över till en ny prismodell som både är anpassad efter dagens användande av elnätet och samtidigt ger kunderna större möjlighet att påverka den egna elnätsavgiften.
– Det handlar om att möjliggöra omställningen och en ökad elektrifiering tillsammans, genom att använda det befintliga elnätet smartare – att sprida ut elanvändningen till tider då det finns mer utrymme i nätet, säger Per Barkström, enhetschef kund och kommunikation inom Mälarenergi Elnät.