M&J lanserar maskinen M&J F320 E-drive, en eldriven kross som ska ha samma kraft som sin hydrauliska motsvarighet. Den ska dessutom vara billigare vid inköp och i drift samt gå tystare.
Uppgiften för M&J Recyclings utvecklingsteam var tydlig från början, när de satte sig för att tillverka en eldriven kross för tung produktion av RDF/SRF.
Alla de välbekanta egenskaperna hos företagets hydrauliska kross skulle behållas i den nya M&J F320 E-driven. Det betyder samma kapacitet, samma stabilitet och samma hållbara kvalitet.
Stora driftsbesparingar
M&J F320 E-drive använder cirka 20 procent mindre energi för produktion, vilket direkt översätts till driftsbudgeten – särskilt i dessa tider av stigande energipriser.
Med E-drive-lösningen behöver man också en lägre strömstyrka på huvudströmförsörjningen på grund av mindre elmotorer som används i drivlinan (160 kW motor istället för 250 kW). På vissa marknader medför detta en sänkning av skatten för installerad strömanslutning.
– E-drive kräver ett minimum av service och slits mindre än en hydraulisk drivning. Det finns färre rörliga komponenter i drivlinan och du behöver inte övervaka och byta ut hydrauliska komponenter. Tillsammans innebär detta att kunden kan förvänta sig betydligt högre drifttid och betydligt lägre kostnader för att hålla maskinen igång, Jens Vestergaard Nielsen, chef för forskning och utveckling på M&J Recycling.
Skapar en bättre arbetsmiljö
Förutom budgetbesparingar har den eldrivna krossen även automatisk anslutning till servicecentret, vilket sparar svarstid och möjliggör eventuellt förebyggande underhåll. E-driven låter också betydligt mindre än en hydraulisk drivning, på grund av bristen på stora pumpar.
Tester bekräftar att ljudnivån och bullereffekten från E-drivna enheter är mätbart lägre och därför resulterar i en markant förbättring av arbetsmiljön för de anställda.
Den första M&J F320 E-enheten har redan installerats och används hos en kund. I preliminära tester uppfyller både strömförbrukning och kapacitet alla förväntningar.
Läs mer om maskinen här.